*

Viden

Forskere: Elever bliver klogere af at stå op

Et nyt studie indikerer, at elever, der står op, har en bedre indlæringsevne og styrker hukommelsen. Et amerikansk gymnasium overvejer at udskifte siddepladser ved borde med hævede borde, som man skal stå ved.

Et nyt studie indikerer, at elever og studerende klarer sig bedre i skolen, hvis de står op, når de bliver undervist. MARTIN LEHMANN

Hvis elever og studerende vil have bedre karakterer, kan de med fordel stille sig op i undervisningslokalet frem for at sidde på en stol.

Et nyt studie udarbejdet af forskere fra Texas A&M Health Science Center School of Public Health indikerer nemlig, at elever, der står op, mens de modtager undervisning, styrker hukommelsen og klarer sig bedre i prøver, end hvis de sidder ned.

Med ståpladser menes der hævede skriveborde, hvor der står en stol i nærheden, så eleverne altid har mulighed for at sætte sig.

»Testresultaterne indikerede, at fortsat brug af ståpladser havde en sammenhæng med markante forbedringer i den udøvende funktion og hukommelsesevnen. Der kunne også ses ændringer i de tilsvarende mønstre i hjernen," siger Ranjana Mehta, ph.d. og adjunkt ved Texas A&M Health Science Center School of Public Health, til forskningscentrets egen hjemmeside.

Lærere mangler tid til at samarbejde med pædagoger

I studiet analyserede forskerne 34 1.g'eres udøvende funktioner ved hjælp af en række forskellige computertests. Den udøvende funktion indebærer højere tænkning og handler om, hvordan man analyserer en opgave, forstår og løser den.

Denne form for problemløsning kan ligeledes registreres i frontallapperne, og ved hjælp af sensorer kunne forskerne derfor måle hjerneaktiviteten, samtidig med at eleverne skulle løse computertestene.

Eleverne skulle gennemgå computertestene to gange; i begyndelsen og ved afslutningen af deres første skoleår i gymnasiet. Det viste sig, at deres testresultater af den udøvende funktion blev forbedret med mellem 7 og 14 pct., og målingerne viste en øget aktivitet i venstre frontallap i tre af fem opgaver, efter at eleverne havde stået op i undervisningen.

»Ganske interessant viste vores undersøgelse, at ved at bruge ståpladser blev de neurokognitive funktioner forbedret,« siger Ranjana Mehta og tilføjer, at resultaterne er i overensstemmelse med tidligere studier, der har vist en gavnlig fysisk effekt ved at stå op frem for at sidde ned.

Forskellen på dette og de øvrige studier på området er imidlertid, at hvor de fokuserede på det fysiske aspekt, har forskerne her haft fokus udelukkende på indlæringsevnen.

Ifølge Tech Times nævner forskerne dog, at deres studie har en række mangler og derfor lægger op til mere forskning på området. Bl.a. indgik et relativt lille antal forsøgspersoner i det, og der var ikke en kontrolgruppe at sammenligne resultaterne med, hvorfor det ikke kan udelukkes, at andre faktorer har medvirket til, at elevernes kognitive færdigheder blev forbedret i løbet af skoleåret.

Forskerne mener dog, at dette kan ses som en indikation på, at relativt få ændringer i uddannelsessystemet kan øge elevernes fysiske aktivitet, samtidig med at deres opførsel og kognitive færdigheder forbedres.

Studiet er en del af et toårigt eksperiment, hvor man undersøger muligheden for at ændre et gymnasium i Texas, USA, fra at have siddepladser til i stedet at have ståpladser. Man afventer derfor det større studies konklusioner, før der træffes en beslutning.

Forskere finder helt særlig bakterie i maven på ismanden Ötzi

Et studie fra sidste år - også udført af forskere fra Texas A&M School of Public Health - viste, at elever, der stod op i undervisningslokalet, var mere lydhøre over for lærerne og brændte flere kalorier af, i forhold til når de sad ned.

Deres engagement i timen blev øget med 12 pct., hvilket forskerne målte på, hvor meget eleverne rakte hånden op og deltog aktivt i debatter, men også hvor meget de snakkede indbyrdes og dermed forstyrrede undervisningen.

Studiet var baseret på knap 300 børn fra og med 2. til og med 4. klasse, og de var observeret over et helt skoleår.

Tre forskere stod bag det nye studie, som er publiceret i tidsskriftet International Journal of Environmental Research and Public Health.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Debat: Kemi – et tørt fag
Peter Holm, farmaceut, Hulvej 2, Horsens
Kathrine Predstrup (KP) efterlyser i JP 24/11 større respekt for faget matematik. Desværre har en del mennesker et lidt anstrengt forhold til dette fag – måske pga. dets abstraktionsniveau.
Debat: Studievalg er et vigtigt valg
Ulla Tørnæs, uddannelses- og forskningsminister
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet besluttet at begrænse mulighederne for uhensigtsmæssig dobbeltuddannelse.
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Viden
Modtag Videnskab.dk's nyhedsbrev Tilmeld
Flere nyheder på Videnskab.dk
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her