*

 

Digitalt

Dansk verdenssucces har fået en herlig fortsættelse

Dansk verdenssucces med øksekastende vikinger har fået en herlig fortsættelse. Axe in Face 2 er sjovt, charmerende og burde blive lige så stort et hit som sin forgænger.

I "Axe in Face 2" skal en rødhåret viking forsvare sin liljemark mod invaderende flokke af andre vikinger. Det oprindelige spil er skabt af Glen Würtz Christiansen.

Spil
Axe in Face 2

Funday Factory / Hugo Games

iPhone, iPad og Android. Gratis, tilkøb i spillet

I 2011 vandt det lille mobilspil “Axe in Face” prisen som årets bedste nordiske mobilspil. Spillet blev kreeret af den dengang 25-årige Glen Würtz Christiansen, mens han skrev speciale i spilprogrammering på Aalborg Universitet. Spillet, som nåede igennem det nåleøje, det er, at blive fremhævet af Apple, blev en verdenssucces med flere tusind downloads om dagen. Axe in Face nåede førstepladsen over mest solgte spil i App Store i de fleste europæiske lande – samt en placering i Top 20 i USA. Mere end en halv million købte spillet.

Nu er fortsættelsen klar, og hvorfor ændre på en fremragende titel? Spillet hedder, forståeligt nok, Axe in Face 2.

Hovedrollen, en rødskægget viking, der med øksekast skal forsvare sin påskeliljemark mod invaderende flokke af andre vikinger, er i mellemtiden blevet købt af Hugo Games, som har udviklet det nye spil sammen med den århusianske virksomhed Funday Factory, hvor Glen Würtz Christiansen er ansat. Hugo Games er kendt for Skærmtrolden Hugo, der startede som spilfigur på tv i sin tid, men siden er rykket ud på mobiler og tablets med indtil videre tre spil, som er downloadet mere end 25 millioner gange globalt. Flere er på vej.

Der er således muskler bag lanceringen, der, i modsætning til 1’eren, kan spilles på både iOS og Android og desuden er et freemium-spil. Det betyder, at man ikke betaler for at downloade det, men til gengæld har mulighed for at købe sig til ekstra liv og kræfter undervejs, når banerne bliver sværere. Og som det oftest er tilfældet i freemium-spil, bliver man nemt fristet til at investere i en ekstra tønde virtuel guld, når man bliver grebet af kampen. Det er jo ligesom forretningsmodellen.

Grafikken er blevet mere detaljeret, men ellers er vi i nøjagtigt samme univers som i etteren. Rødskæg står på en træstub og kaster øksen mod de invaderende horder af forskelligartede vikingetyper med kurs mod påskeliljemarken.

Nogle af angriberne har skjold og kan kun rammes bagfra, så det kræver, at man kaster sin økse i en bue. Andre har en tønde krudt på ryggen og kan derfor bruges til effektiv udradering af en hel hær af modstandere: Ram tønden først, og alt i nærheden eksploderer. Min favoritangriber i øjeblikket er en bersærkerviking, der, når man har kappet hovedet af ham, går kortvarigt amok og smadrer alt på sin vej med to kæmpekøller. Han er også en vældigt effektiv allieret, hvis man timer sit øksekast rigtigt.

Det kan lyde lidt blodigt, men det hele er virkelig sjovt og charmerende animeret. Sødt, uden at bliver barnligt. Spillet har da også en (som altid forsigtig) rating på henholdsvis 9+ i App Store og 7+ i Google Play - på grund af ”sporadisk/mild tegneserievold”.

Ligesom i Candy Crush og andre mobil-storsællerter af samme type bevæger man sig gennem et landkort mellem kampene i takt med ens fremskridt i spillet. Jeg kunne nå hele vejen gennem landkortets første ø uden at investere i ekstra guld til overlevelse, men jeg fandt det belejligt at bruge 39 kr. på en pose mønt, da jeg nåede til ø nummer to, så jeg kunne købe mig et arsenal af min yndlingstrylleformular: et lyn, der hurtigt svitser (næsten) alle modstanderne på banen i en presset situation.

Man kan altså snildt spille sig gennem over 15 forskellige baner uden køb, så der er rig mulighed for at teste og se, om Rødskægs øksekast er noget, man har lyst til at investere mere i. Og derefter kommer man langt for 39 kr., kan jeg berette: Af sted i vikingeskibet mod nye verdener af is, skov og ørken.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Søg i vejviseren
Annonce
Ny trend: Mormorsyssel på vej tilbage i moderne og humoristisk udgave
De traditionelle blomstermønstre er passé og erstattes af moderne design med et tvist af humor. Og færdige broderikit og kurser i korssting går som varmt brød, viser tendensen. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her