*

Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Alle kan blive klogere

I Jyllands-Posten 19/1 anmelder Tage Clausen min nye bog ”Kugleregn møder kuglepen”. Første halvdel anerkender, at bogen rummer en fin gennemgang af nogle af de grundlæggende idéer om ytringsfriheden. Som Clausen skriver »Så vidt kan alle vist være enige...«. Herefter fortsætter Clausen: »... men så går det galt«, hvorefter den anden halvdel af anmeldelsen er en lang indvending imod mine kompetencer i at forstå Jyllands-Postens rolle i forbindelse med Muhammed-krisen.

Havde bogen nu handlet om Jyllands-Postens rolle i forbindelse med Muhammed-krisen, så kunne en sådan kritik naturligvis have været på sin plads. Men det gør den ikke. Det er rigtigt, at jeg skriver, at der skete et ”syndefald” omkring de berømte tegninger, men i forlængelse heraf skriver jeg netop, at »her er det vigtigt at sige, at jeg ikke mener, at Jyllands-Posten alene bærer ansvaret«.

Netop i erkendelse af, at det er utrolig komplekst på 10 års afstand at vurdere hændelsesforløbet omkring tegningerne. Bogen handler faktisk slet ikke om at pege fingre ad nogen. Bogen fremhæver tværtimod et positivt bud på, hvordan vi kunne få en bedre offentlighed. Mit sigte med bogen er at vise, hvordan Charlie Hebdo med deres umiddelbare reaktion på angrebet viste en sådan vej.

En vej, hvor vi kan få en kritisk offentlighed, hvor alle parter kan blive klogere. En vej, der står i intim kontakt med en demokratisk begrundet ytringsfrihed. Bogen er med andre ord en invitation til at reflektere konstruktivt over ytringsfrihedens muligheder gennem Charlie Hebdo – ikke gennem Jyllands-Posten.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Fem borgerlige pejlemærker for fremtiden København

Jens-Kristian Lütken
Efter 100 år med Socialdemokratiet ved magten i København er der brug for forandring og nytænkning

Blog: Venstre skærer i velfærden og lyver om det

Christian Rabjerg Madsen
Da Socialdemokratiet i 2015 advarede om, at Venstre ville skære velfærden, afviste V-borgmestrene det som en skræmmekampagne. I dag kan vi desværre konstatere, at Socialdemokratiet fik ret. Venstre har skåret dybt i velfærden.

Blog: Det er bedre med slap penis

Lars Boje Mathiesen
Magtmisbrug og sexchikane er alvorligt. Det må Alternativet forholde sig til - partinavn eller ej.

Debat: Mere fælles udenrigspolitik gennem EU

Alexander Lemche, jurastuderende ved Københavns Universitet, København K
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her