Heathrow reagerer på krise: Sætter loft over antal passagerer

Op mod hver femte passager afvises af lufthavn i et forsøg på at begrænse køer, forsinkelser og aflysninger.

Artiklens øverste billede
I et forsøg på at begrænse de lange køer, bagageforsinkelser og aflysninger af fly i Storbritanniens største lufthavn, sætter Heathrow i London et loft på antallet af passagerer. Foto: Henry Nicholls/Reuters

Heathrow i London meddeler tirsdag, at lufthavnen har sat et loft på 100.000 passagerer, som dagligt kan lette fra lufthavnen.

Det sker i et forsøg på at begrænse de lange køer, bagageforsinkelser og aflysninger af fly.

På normale dage kommer der mellem 110.000 og 125 passagerer gennem Heathrow, der er Storbritanniens største lufthavn.

Det betyder, at op mod hver femte passager vil blive afvist resten af sommeren.

Lufthavnen har allerede reageret på den britiske regerings opfordring til at begrænse kapaciteten. Men Heathrows ledelse går nu længere endnu.

- Nogle flyselskaber har taget vigtige skridt, men andre har ikke, og vi mener, at yderligere handling er påkrævet nu for at garantere passagerer en sikker og pålidelig rejse, skriver Heathrows topchef, John Holland-Kayes, i et åbent brev.

- Vi har derfor truffet den vanskelige beslutning at indføre en indskrænkning af kapaciteten fra 12. juli til 11. september.

- Vi indser, at det vil betyde, at nogle sommerrejser vil blive flyttet til andre dage eller andre lufthavne eller helt blive aflyst, og vi undskylder over for dem, hvis rejseplaner bliver berørt, lyder det fra Holland-Kayes.

Andre store lufthavne i Europa melder om lignende problemer med kapaciteten. Mange steder mangler der personale til at håndtere indtjekning, bagage og afgange.

Heathrows beslutning bliver kritiseret af Iata, der repræsenterer luftfartsselskaber over hele verden.

Problemerne skyldes alene, at Heathrow har undervurderet, hvor hurtigt verden er ved at komme sig efter coronapandemien, lyder det fra Iata’s øverste chef, Willie Walsh.

Han mener, at Heathrow sætter egen profit højere end de luftfartsselskaber, som lufthavnen skal betjene. Og det er selskaberne, som i sidste ende kommer til at betale regningen for lufthavnens indskrænkninger.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.