*

Politik

Flertal uden om regeringen uddeler transportmillioner til pendlere og cyklister

Partierne bag aftalen undrer sig over, at regeringen ikke er med.

Arkivfoto: Søren Østerlund

Elektriske hurtigbusser i Aalborg, et plaster på såret til Sjællands pendlere og bedre cykelstier til cykelfolket over hele landet.

Det er nogle af godbidderne i en ny transportaftale, som regeringen nu bliver pålagt at gennemføre af et flertal i Folketinget.

Aftalen er indgået af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale og SF, som er enige om udmøntningen af i alt 762 mio. kr. over de næste to år til »bedre og billigere offentlig transport«. Pengene skal bruges på en lang række trafik- og transportprojekter rundt om i landet.

Regeringen er ikke med i det oprindelige forlig bag aftalen og har derfor ikke været med til at fordele pengene.

Der afsættes blandt andet 15 mio. kr. om året de næste fire år til at afbøde prisstigninger, der har ramt pendlere til og fra København. De i alt 60 mio. kr. skal kompensere de pendlere, som har oplevet stigninger på over fem pct. på pendlerkortet.

Letbanen får 40 mio. kr. til at udvide

Københavnerne kan glæde sig over 100 mio. kr. til en række nye S-buslinjer i hovedstaden. I Aalborg er der 270 mio. kr. på vej til at realisere den kommende busrute, +Bus-projektet, der skal erstatte de skrottede letbaneplaner med elektriske hurtigbusser. Og for Aarhus' vedkommende er der blandt andet afsat 40 mio. kr. til Aarhus Letbane. Pengene skal bruges på forundersøgelser, en VVM-undersøgelse af anden udvidelse af projektet og til at undersøge mulighederne for at bygge en ny terminal i Brabrand, der kobler letbanen op på regionaltog, fjerntog og busser, fremgår det af aftalen.

Derudover er der blandt andet afsat i alt 100 mio. kr. til forbedre cykelstier i alle 98 kommuner. Dog er puljens fokus særligt på de store cykelbyer København, Aarhus, Odense og Aalborg og på de såkaldte supercykelstier.

Alle pengene stammer fra en aftale, som forligspartierne indgik tilbage i 2012. Dengang blev der oprettet en pulje til at styrke den kollektive trafik, efter SRSF-regeringen droppede planerne om at indføre en betalingsring rundt om København. Regeringspartierne og Alternativet er ikke med i forliget.

Ikke desto mindre betyder aftalen, at regeringen kommer i mindretal i Folketinget, hvis ikke den tilslutter sig indholdet.

Til stor forundring for aftalepartierne er det ikke sket:

»Det er mig fuldstændig ubegribeligt, at regeringen vælger at stå uden for denne aftale, som oven i købet er fuldstændig finansieret,« siger De Radikales transportordfører Martin Lidegaard.

Socialdemokratiets politiske ordfører Nicolai Wammen hævder, at regeringen er velkommen til at blive en del af forligskredsen.

»Vi har en regering, der med åbne øjne og på trods af, at vi har inviteret dem til at være en del af forligskredsen, har valgt at sætte sig i et hjørne med korslagte arme. Derfor må et stort og bredt flertal jo så sørge for, at landet bliver regeret,« siger han.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested beskriver det som en »fuldstændig ekstraordinær parlamentarisk situation.«

»Vi har en forligskreds, som regeringen ikke vil tilslutte sig. Det er helt ekstraordniæret. Men samtidig er det glædeligt, at vi har holdt fast på forligskredsen,« siger han.

Letbanen trækker ledninger gennem Randersvej og Ringgaden

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen kalder det »ærgerligt,« at det ikke er lykkes at få regeringen med i aftalen.

»Det havde givet mere tyngde, hvis regeringen havde meldt sig ind i forligskredsen, men det har man ikke ønsket, og så må vi gøre det på denne her måde,« siger han.

Transportminister Ole Birk Olesen ønsker ikke at udtale sig.

Hos Venstre tager transportordfører Kristian Pihl Lorentzen aftalen »til efterretning«. Han vil ikke udtale sig om, hvordan selve regeringen vil håndtere flertallets beslutning.

»Jeg er ikke blevet inviteret til forhandlinger som transportordfører,« siger han.

Til foråret inviterer regeringen efter planen til forhandlinger i Folketingets brede transportforligskreds, som består af alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet. Dagens aftale er indgået af en anden, smallere forligskreds.

Ifølge Kristian Pihl Lorentzen er det en underlig og uholdbar situation, at der findes flere forskellige alliancer på transportområdet.

»Det er noget rod. Det svækker muligheden for at lave en helhedsorienteret transportpolitik, så derfor håber jeg, at vi får ryddet op i de forskellige forligskredse og får samling på tingene,« siger han.

Ordføreren tilføjer, at han savner penge til »asfalt« i den netop indgåede aftale, så bilisterne kan få bedre veje.

SF's transportordfører Karsten Hønge har det stik modsatte synspunkt:

»Vi skal have flere op på cyklen,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Sherin Khankan: Islamist eller fuldstændig utilregnelig

Jaleh Tavakoli
Det at danskere vender sig imod Naser Khader, siger noget om det selvhad som de vestlige samfund lider under. Det at man betragter Sherin Khankan som reform-imam, siger noget om de lave forventningers racisme overfor muslimer.

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her