Statsminister Mette Frederiksen kritiserer Eccos markedsføring i Rusland

En ny markedsføringskampagne i Rusland fra danske Ecco kritiseres af Mette Frederiksen og Jakob Ellemann.

Artiklens øverste billede
Statsminister Mette Frederiksen. Arkivfoto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Statsminister Mette Frederiksen (S) kritiserer den danske skokoncern Ecco for fortsat at sælge sko i Rusland og for at lancere en ny markedsføringskampagne.

Det sker til Berlingske under hendes nylige besøg i USA.

- Det kan jeg simpelthen ikke forstå, at de gør, siger Mette Frederiksen om kampagnen.

Berlingske beskrev søndag på baggrund af et besøg i Rusland, at Ecco har skruet op for markedsføringen i landet.

Eksempelvis blev der sidste weekend delt rabatkuponer ud til skokoncernens 250 butikker i Rusland i forbindelse med et maraton i Moskva.

I forhold til, at Ecco har valgt at blive på det russiske marked trods den russiske invasion af Ukraine, lyder det fra statsministeren, at ”man bør søge andre markeder”.

Også Venstres Jakob Ellemann-Jensen kritiserer Ecco for valget om at blive i Rusland.

- Da Rusland helt uprovokeret gik i krig med Ukraine, sagde jeg, at de danske virksomheder i Rusland skulle tænke sig godt om. Det synes jeg helt ærligt ikke, at Ecco har gjort, siger Venstre-formanden til Berlingske.

Ecco har tidligere forklaret, at de har valgt at beholde aktiviteterne på det russiske marked af hensyn til virksomhedens 1800 ansatte og deres familier. Ellers ville de ende på gaden, lød det.

Den nye markedsføringskampagne har Ecco ikke ønsket at kommentere over for Berlingske.

Om de to statsministerkandidaters kritik lyder der blot en understregning fra Ecco til Berlingske om, at Ecco følger ”den til enhver tid siddende danske regerings regler og lovgivning for danske virksomheders aktiviteter i Rusland”.

Andre store danske virksomheder som Carlsberg, Danfoss, Arla og Mærsk har modsat enten forladt Rusland helt eller er på vej til det.

Isoleringsvirksomheden Rockwool har ligesom Ecco valgt at blive i Rusland.

Eccos beslutning har haft flere konsekvenser i Danmark.

I juli meddelte kongehuset, at Eccos prædikat som Kongelig Hofleverandør ikke ville blive forlænget, når det udløber 16. april 2023. Om det skyldes Eccos tilstedeværelse i Rusland eller noget andet, blev dog ikke uddybet af parterne.

Flere forhandlere som stormagasinkæden Magasin og kæderne Sport24 og Eventyrsport har alle tidligere på året også valgt at stoppe samarbejdet med Ecco. Koncernens sko kan derfor ikke længere købes i kædernes butikker.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.