Gratis Storebæltsbro vil koste staten mange milliarder

I et Folketingssvar opgør Transportministeriet, hvad det vil koste at gøre Storebæltsbroen gratis.

Artiklens øverste billede
Storebæltsbroen vil være ganske dyr at gøre gratis for staten. Arkivfoto: Marius Renner

Det har i årevis været en varm politisk kartoffel, om kørsel på Storebæltsbroen skal gøres gratis som eksempelvis på Lillebæltsbroen eller Storstrømsbroen. Senest har et borgerforslag nået over 50.000 stemmer og skal dermed til afstemning i Folketinget.

Bliver Storebæltsbroen gratis vil det dog koste statskassen et markant, trecifret milliardbeløb. Det viser et svar til Folketinget fra Transportministeriet.

- Forslaget vil skabe en dynamik og en ekstra indtjening for Danmark, der langt overstiger de indtægter, der i dag betales for benyttelse af Storebæltsbroen, fremgår det af borgerforslaget.

Transportministeriet har regnet på, hvad det vil koste, hvis man gør broen gratis per 1. juli 2022.

I engangsomkostninger vil det ifølge Transportministeriet koste 28,9 milliarder kroner. 19,1 milliarder kroner af det er den resterende gæld, der er i selskabet Storebælt A/S. Og som staten så skulle svare.

Her til kommer 9,8 milliarder kroner i de udbytter - udbetalinger af overskud - som Storebælt A/S er forpligtet til at betale til staten. De penge er eksempelvis allerede for en stor dels vedkommende brugt på regeringens infrastrukturplan.

I løbende udgifter vil det ifølge folketingssvaret koste op til 900 millioner kroner om året at gøre broen gratis.

Omkring en halv milliard til vedligeholdelse og små 400 millioner kroner i yderligere tilskud til de færgeruter, der modtager støtte fra broen.

Storebæltsbroens overskud - der i 2021 lød på 2,4 milliarder kroner før skat og renter - går til Sund & Bælt, der er ejet af staten. Overskuddet fra Sund & Bælt kan staten så bruge.

- Vi har i flere omgange besluttet på tværs af partierne at trække penge ud af Storebæltsforbindelsen, og det betyder, at der stadig er en restgæld, der ikke er betalt før i 2035.

- Derfor kan vi ikke sige, at det skal være gratis at passere, sagde Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV2 Fyn i marts om emnet.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.