Fortsæt til indhold
Politik

Overblik: Sådan foregår Folketingets åbningsdebat

Åbningsdebatten tager udgangspunkt i statsministerens åbningstale og kan vare helt frem til midnat.

/ritzau/

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) holdt tirsdag en åbningstale med fokus på at styrke klimaet, øge nærheden i sundhedsvæsnet og tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Torsdag kommer alle Folketingets partier til orde i åbningsdebatten, der kan vare frem til midnat. Her er et overblik over, hvordan debatten foregår.

  • Åbningsdebatten tager afsæt i statsministerens redegørelse. Derfor handler diskussionerne som udgangspunkt om regeringens planer for det kommende folketingsår samt rigets almindelige tilstand.
  • Debatten begynder klokken 9.00, hvor partiernes talsmænd får ordet i rækkefølge efter størrelsen på folketingsgrupperne. Én efter én holder de deres ordførertale i ti minutter.
  • Efter hver ordførertale kan folketingsmedlemmerne stille spørgsmål til den aktuelle ordfører. Kommentarerne skal være afviklet inden for tre kvarter.
  • Når alle partiernes ordførertaler er afsluttet, har statsministeren ordet i en halv time. Herefter kan alle medlemmer igen komme med korte bemærkninger. Kommentarerne skal være afviklet inden for en time.
  • Hvis ordførerne ønsker det, går åbningsdebatten videre til anden runde. Her har hver ordfører fem minutters taletid i et nyt indlæg. Bagefter er der igen adgang til korte bemærkninger.
  • Anden ordførerrunde sluttes også af med et indlæg fra statsministeren, der har taletid i et kvarter. Her kan ordførere igen komme med korte bemærkninger. Kommentarerne skal være afviklet inden for en halv time.
  • Folketingsmedlemmer kan også komme med et privatist-indlæg på op til fem minutter. Bagefter kan op til tre medlemmer komme med korte bemærkninger.
  • Åbningsdebatten er typisk afbrudt af to pauser af hver en time - klokken 12 og klokken 18.

Kilder: Folketinget og Ritzau