Skyldnere og drabsmænd blev borgere i Fredericia
Den danske konge bestemte i 1600-tallet, at fæstningsbyen Fredericia skulle bygges. Problemet var bare, at almindelige danskere ikke gad bo i byen. Derfor satsede kongehuset på helt andre målgrupper.
Flyt til vores nye by, og betal nul kroner i skat i 10 år. Eller kom hertil, og vi slår en streg over dine forbrydelser. Det lyder måske som et tilbud, som er for godt til at være sandt.
Ikke desto mindre var det et af de vilde løfter, som danske konger i 1600- og 1700-tallet brugte til at lokke europæere til fæstningsbyen Fredericia. Ud over skattefrihed…