Hubble har taget et billede af den ældste stjerne, vi nogensinde har set

Stjernen har måske tilhørt universets første generation af stjerner.

Et nærbillede af et område på himlen, der findes cirka tværs gennem det observerbare Univers. Normalt kan teleskoper ikke se enkelte stjerne så langt væk, men et naturfænomen har gjort det muligt. Foto: NASA, ESA, Brian Welch (JHU), Dan Coe (STScI), Alyssa Pagan (STScI)

Den er 28 milliarder lysår væk, mindst 50 gange tungere end Solen, og så har rumteleskopet Hubble fået øje på den ved lidt af et lykketræf.

Stjernen, der har fået navnet Earendel, er den fjerneste observation af en enkelt stjerne nogensinde, og den er blandt de ældste stjerner, vi har set, ifølge Videnskab.dk.

Astronomerne bag observationen, der blandt andet kommer fra Københavns Universitet og DTU, vurderer, at stjernen kun er omkring 1 mia. år yngre end selve universet.

Det lys, der kommer fra Earendel, blev nemlig udsendt for omkring 13 mia. år siden. Et lysår er den afstand, lys tilbagelægger på et år. Hvis afstanden til et objekt er 600 lysår, vil det tage lyset 600 år at nå os fra det objekt.

»På det tidspunkt var den 4 mia. lysår væk fra proto-Mælkevejen (det, der blev til vores galakse Mælkevejen, red.), men i løbet af de næsten 13 mia. år, det tog lyset at nå os, har universet udvidet sig så meget, at Earendel nu er svimlende 28 mia. lysår væk,« siger medforfatter Victoria Strait, postdoc ved Cosmic Dawn Center, som hører under Niels Bohr Institutet og DTU Space, i en pressemeddelelse.

Opdagelsen er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Læs også: Big Bang – en øjenvidneberetning

Universets første stjerner

»Det er imponerende, at det er lykkedes dem at finde den, og det er heldigt,« siger professor Steen Hannestad til Videnskab.dk og påpeger, at observationen passer godt med den viden, man har om universets første stjerner.

»Det bekræfter vores antagelser om, at den første generation af stjerner blev dannet nogle 100 mio. år efter Big Bang. De har været mange gange tungere end Solen og derfor meget mere lysstærke. De har heller ikke levet så længe,« siger professoren fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Stjerner, der er så tunge, lever i meget kort tid. Der skal produceres store mængder energi for at opretholde den såkaldte hydrostatiske ligevægt – det vil sige balancen mellem trykket fra den gas, stjernen består af, og trykket fra tyngdekraften, der vil presse stjernen sammen.