Forskere: 5 råd til at holde hjernen sund og undgå demens

Ligesom du kan holde kroppen sund ved at motionere og spise godt, kan du også gøre noget for at holde hjernen sund.

Artiklens øverste billede
Rådene til at holde hjernen sund er givet af nogle af landets dygtigste forskere. De er enige om, at rådene repræsenterer videnskabens bedste viden om, hvordan man undgår demens. Arkivfoto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Hvis du læser denne artikel som 16-, 26- eller 36-årig, fungerer din hjerne sandsynligvis upåklageligt, og du har ingen store problemer med hukommelsen ud over almindelig glemsomhed.

Men din livsstil og de valg, du træffer i ungdommen, har statistisk set stor indflydelse på, hvor hurtigt din hjerne går i forfald, og hvor høj risiko du har for at udvikle demens, når du bliver gammel, skriver Videnskab.dk.

Det kan altså virkelig betale sig at passe på sin hjerne, ligesom du varetager din sundhed på alle mulige andre områder, lyder det fra flere forskere, som her giver deres råd til, hvordan du holder hjernen sund.

Læs også: Demens kan ramme i en yngre alder, end du måske tror

1

Pas på hørelsen

En af de risikofaktor, som lader til at påvirke risikoen for demens mest, kommer nok bag på mange: nedsat hørelse.

Undersøgelser, hvor forskere fulgte omkring 3.600 personer i op imod 20 år, viser, at dem med nedsat hørelse havde hele 90 pct. forøget risiko for demens, uanset hvor gamle de var.

Derfor lyder rådet, at du først og fremmest skal passe godt på din hørelse, når du er ung, så du helt undgår høreskader.

Hvis skaden alligevel sker, skal du få fat i et høreapparat – så falder risikoen for demens, lyder rådet fra Kasper Jørgensen, Neuropsykologisk fagkonsulent ved Nationalt Videnscenter for Demens, til Videnskab.dk.

2

Hold hjernen i gang

Den letteste måde at holde dig mentalt aktiv på er at have et afvekslende job, der udfordrer dig mentalt. Det kan være et job, hvor du skal løse en masse afvekslende opgaver eller nytænke løsninger, og som ikke er præget af gentagelser og forudsigelighed.

Hvis du har et job, der ikke stimulerer dig mentalt, kan du kompensere ved at dyrke nogle mentalt stimulerende fritidsinteresser.

»Her er det rigtigt godt med lidt ekstra hjernegymnastik. Øv dig på udenlandske sprog, lær at spille et musikinstrument, lyt til musik, vær sammen med venner, læs aviser og bøger, og deltag i foreningslivet. Lev et aktivt liv,« lyder det fra Åsa Fex Svenningsen, lektor ved Institut for Molekylær Medicin på Syddansk Universitet, til Videnskab.dk.

Læs også: Du kan træne dig til superhukommelse på få uger

3

Få nok søvn

Råd nummer tre er også en forudsætning for, at vi kan holde hjernen i gang. Vi skal sørge for at få god og tilstrækkelig søvn.

»Vi ved, at søvn påvirker vores indlæring, og så lader søvn også til at rense vores hjerne for affaldsstoffer,« siger Thomas Alrik Sørensen, som er lektor ved Centre for Cognitive Neuroscience på Aalborg Universitet, til Videnskab.dk.

Hvis vi sover dårligt eller for lidt, ophober affaldsstofferne sig i stedet i hjernen, og det, mener forskere, kan højne risikoen for demens.

4

Kvit smøgerne

Et andet rigtig godt råd, hvis du vil nedbringe din risiko for demens, er at lade være med at ryge, da rygning er forbundet med 60 pct. øget risiko for demens.

»Der er lavet undersøgelser, der viser, at risikoen for demens falder signifikant ved rygestop. Den kommer ikke helt ned på niveauet fra før, du begyndte at ryge, men det viser, at det aldrig er for sent at holde op,« siger Kasper Jørgensen til Videnskab.dk.

»Cigaretter ville ikke blive godkendt, hvis de blev udviklet i dag. Det er nok en af de giftigste stimulanser, der findes, og rygning er en af de risikofaktorer, der er relativt let at gøre noget ved.«

Læs også: Illustreret tidslinje: Det sker i kroppen, når du har røget den sidste cigaret

5

Dyrk motion

Det sidste råd kommer fra Thomas Alrik Sørensen og går på, at du skal dyrke motion for at holde hjernen sund.

Flere befolkningsundersøgelser viser, at fysisk aktivitet kan nedsætte risikoen for demenssygdomme, fordi det lader os bevare de kognitive funktioner i hjernen bedre.

Hvis du af en eller anden årsag ikke bare kan gå ned i fitnesscentret eller løbe en tur, så peger studier også på, at noget så ligetil som en langsom gåtur kan gøre hjernen skarpere, modvirke forhøjet blodsukker og statistisk set bidrage til en længere levetid.

Ingen garanti – men hvad så?

Selvom de seks råd statistisk set kan nedbringe risikoen for demens, er der desværre ingen garanti for, at du undgår demens i alderdommen.

Cirka 60 pct. af vores risiko for at udvikle demens er nemlig forudbestemt af vores gener. Det efterlader omkring 40 pct., som du i større eller mindre grad kan påvirke.

Alligevel er Thomas Alrik Sørensen ikke i tvivl om, at det kan betale sig at gøre noget aktivt for at passe på sin hjerne.

»Jeg vil altid råde til at forsøge at præge hjernen i en sund retning, for vores hjerne er det mest værdifulde organ, vi har,« siger Thomas Alrik Sørensen og fortsætter.

»Vi er vores hjerner, og det er et af de få organer, vi slet ikke kan klare os uden, så hvis jeg vidste, at jeg levede et liv, som skadede min hjerne, ville jeg overveje at ændre det.«

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.