Mindst 70 nye ”vilde planeter” opdaget – men hvor kommer de fra?

De vilde planeter har ikke en stjerne, men vandrer i stedet alene rundt i rummet.

De 70 ”vilde planeter” er den hidtil største gruppe, man har fundet. ”Vilde planeter” har ikke en stjerne, men ”vandrer” hvileløst rundt i rummet. Illustration: Handout/European Southern Observatory

Et forskerhold har fundet 70 nye ”vilde planeter”. Mindst.

Det er den største gruppe vilde planeter, der nogensinde er blevet opdaget. Og det er et vigtigt skridt imod bedre at forstå, hvordan de her gådefulde mælkevejsvandrere er opstået. Det skriver Videnskab.dk.

Vilde planeter suser frit rundt i rummet. Og nu er der så fundet den største gruppe af vilde planeter nogensinde. Det er sket med hjælp fra blandt andre Det Europæiske Sydobservatoriums, ESO’s, teleskoper.

»Vi vidste ikke, hvor mange vi kunne forvente, og det er vildt, at vi har fundet så mange,« siger Núria Miret-Roig i en pressemeddelelse fra ESO.

Hun er astronom ved Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux i Frankrig og Wien Universitet i Østrig, og hun er hovedforfatter til en ny artikel, som er blevet offentliggjort i Nature Astronomy.

Det er Peter Laursen enig i. Han er astrofysiker på Cosmic Dawn Center, der er et samarbejde mellem Niels Bohr Institutet og DTU Space.

»Jeg synes, det ser megafedt ud!« siger han begejstret til Videnskab.dk om opdagelsen af de mange vilde planeter.

Læs også: Planet 9: Hvad ved vi om Solsystemets yderste, uopdagede planet?

Har brugt planeternes lysstyrke til at bestemme størrelsen

De mindst 70 nye vildplaneter, som nu er blevet fundet, har en størrelse, som kan sammenlignes med Jupiter.

Det er svært at vurdere det præcise antal vilde planeter, for observationerne giver ikke forskerne mulighed for at måle, hvor meget de undersøgte planeter vejer.

De fleste af de få vilde planeter – eller vagabondplaneter – der var kendt før det her studie, er blevet fundet med en indirekte observation, forklarer Peter Laursen.

»De har opdaget dem ved såkaldt mikrolinsning, hvor en planet tilfældigvis kommer ind foran en stjerne, og så ved hjælp af tyngdekraft afbøjer stjernens lys og fokuserer det ned til os. I et kort øjeblik bliver stjernen derfor klarere, inden den bliver svagere igen. På den måde har de regnet ud, hvad det vejer, det, der var inde foran. Og så kan man se, om det passer med at være en planet,« forklarer Peter Laursen.