Forskere: Vi skal behandle mange flere med donorfæces

Fæces fra en sund donor kan hjælpe mod bestemte sygdomme, men der er stadig hindringer i vejen for, at det bliver mere udbredt.

Danmark er førende i Europa, når det kommer til fæcestransplantationer, men vi kan med fordel gøre det meget mere, lyder det fra forskere. Arkivfoto: Ole Lind/Ritzau Scanpix

Hvis du stadig tænker på resultatet af dit toiletbesøg som værdiløst affald, så vil lægekundskaben sige dig imod.

Bakteriebestanden fra en sund tarm kan nemlig bekæmpe bestemte tarminfektioner og måske afhjælpe andre sygdomme også.

Men den slags behandlinger bruges meget lidt i Europa, faktisk i de fleste lande kun i 10 pct. af infektionstilfælde, hvor den burde kunne hjælpe.

Det viser et nyt studie af europæiske sundhedssystemer, hvori Danmark faktisk sniger sig op på at bruge metoden hele 25 pct. af tilfældene her til lands, skriver Videnskab.dk.

Men også her skal der stadig ændringer i love og sundhedssystemer til, før behandlingen rigtig kan komme samfundet til gode.

Læs også: Kan mirakellort helbrede mere end én livstruende sygdom?

Behandlingen er ikke dækket af love endnu

Transplantation af doneret afføring, forkortet FMT (Faecal Microbiota Transplant), virker særligt godt mod infektion fra bakterien Clostridium difficile, som er velkendt på moderne hospitaler.

Men selv om hospitaler holder opsyn med bakterien og brug af kuren, er FMT langtfra en officielt godkendt metode.

»Der er ikke nogen love på området endnu, så når man som læge udfører behandlingen, sidder man i et juridisk tomrum. Vi læner os op ad loven for væv og celler, men vi mangler et fast ståsted,« påpeger Christian Lodberg Hvas, overlæge på Lever-, Mave- og Tarmsygdomme på Aarhus Universitetshospital og lektor på Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet, der står bag studiet.

Heldigvis har de danske myndigheder givet forskerne gode muligheder for at behandle patienter og udføre forskning.

Blandt andet har Lægemiddelstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed været gode til at indgå i dialog med læger og forskere, hvilket ifølge Christian Lodberg Hvas er unikt for Danmark.