Gigantisk masse på månen vejer 2.177.000.000.000.000.000 kilo - men forskerne er usikre på, hvad det er

Under overfladen på et kæmpe krater på månen ligger en gigantisk masse skjult.

Det blå område på kortet udgør det store Aitken-krater, som er op mod 2.000 km. bredt. Den stiplede cirkel markerer, hvor den tunge masse ligger begravet under overfladen. Foto: Baylor University

For milliarder af år siden blev et kæmpe krater skabt på den side af månen, der vender væk fra jorden. Den viden har forskere ligget inde med i årevis, men hvad der til gengæld er nyt, er at krateret gemmer på en gigantisk masse.

Det har forskere fra det amerikanske universitet Baylor med støtte fra NASA fundet ud af og nu offentliggjort i en artikel i det videnskabelige tidsskrift Geophysical Research Letter.

»Forestil dig, at man har begravet en bunke metal, der er fem gange større end Hawaiis Big Island. Det er cirka så meget uventet masse, vi har fundet på månen,« lyder det i en pressemeddelelse fra Peter James, en af forskerne bag fundet.

I dets arbejde har holdet bag opdagelsen blandt andet brugt målinger fra satelitter til at vurdere tyngdekraftens påvirkning forskellige steder på månen.

De har fundet frem til, at den tunge masse i alt vejer omkring 2,17 trillioner kilo: 2.177.000.000.000.000.000 kilo. Og »hvad end, det er, og hvorend, det kommer fra,« så er det det så tungt, at det tynger områdets overflade ned med lidt mindre end en kilometer.

I forbindelse med fundet lancerer forskerne to teorier, som de tror mest på som forklaring på, hvad den enorme masse består af.

Den ene er, at det er resterne af en enorm asteroide, som i første omgang har skabt krateret.

Den teori bakkes op af computersimulationer, der viser, at det er teoretisk muligt, at jern og nikkel fra kernen af en asteroide kan have spredt sig under overfladen på månen fremfor at blive trukket ind mod dens kerne.

Den anden teori er, at massen består af en koncentration af oxider og tunge materialer, der er samlet efter vulkansk aktivitet ved nedslaget på Månen.

TV 2 har snakket med danske Henning Haack, forsker ved Main Mineral & Gem Museum i USA, som hælder mest til den sidstnævnte forklaring.

»Dette fænomen er tidligere observeret i forbindelse med dannelsen af andre kratre på månens forside,« siger Henning Haack til TV 2.

Uanset hvad den tunge masse består af, så jubler forskerne over deres opdagelse, som kan danne grundlag for ny viden om asteroiders nedslag i hele vores solsystem.

»Krateret er et af de bedste laboratorier til at studere katastrofale nedslag - en oldgammel proces som har skabt alle de klippeplaneter og måner, vi kan se i dag,« lyder det fra Peter James.

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.