Annonce
Viden

Kunstig intelligens kan lære at tænke mere menneskeligt gennem computerspil

Kunstig intelligens har været undervejs længe, men revolutionen er udeblevet. Computerspil kan måske sætte skub i tingene, fortæller forsker.

Computerspillet StarCraft minder mere om virkeligheden end skak, mener computerforsker. Så pas på monstrene derude. Foto: Jae C. Hong/AP

Robotterne kommer!

Vi har hørt det gang på gang. I film og bøger er der sjældent lang tid tilbage, før vi mennesker bliver erstattet af robotter. Men hvis du har haft science fiction-brillerne på fra dag ét, så sidder du nok efterhånden med dybe indhak i næseryggen.

Kunstig intelligens har nemlig historisk set skiftet mellem at være en teknologisk revolution, som var lige på trapperne, til at være en håbløs dødssejler.

Da man i 1950’erne lykkedes med at bygge de første skakcomputere, var optimismen stor, og der var nærmest ingen grænser for, hvad kunstig intelligens kunne udrette.

Der ville kun gå 20 år, før de kunne det samme som os mennesker, lød en forudsigelse fra nobelprisvinderen Herbert Simon i 1957.

»Machines will be capable, within twenty years, of doing any work that a man can do,« sagde han.

I dag, 60 år senere, venter vi stadig. Men hvad er det egentlig, vi venter på? Det har Videnskab.dk sat sig for at undersøge.

»Det der med at lave kunstig intelligens i form af robotter, der går rundt ude i verden, har vist sig at være uhyre svært. For at komme nogen vegne er man nødt til enten at lave en robot, der ikke kan så meget, eller gøre verden simplere. Det sidste er det, man gør i spil,« siger Thomas Bolander, der er lektor på DTU og forsker i logik og kunstig intelligens.

Computerspil er oplagt til at teste AI

Og lige præcis inden for spil er der sket en stor fremgang.

Siden IBM’s computer Deep Blue første gang slog verdensmesteren Gary Kasparov i skak i 1996, har Googles AlphaGo vundet over verdensmesteren i det 2.000 år gamle kinesiske spil Go, og Elon Musks OpenAI har slået de bedste spillere i det konkurrenceprægede computerspil Dota 2.

Læs også: Flere går til gaming: Derfor er det så populært at spille computer

»Computerspil er et af de bedste domæner for tests af kunstig intelligens. Du kan køre tests meget hurtigt, og du kan fokusere på læringen, som for mig er det vigtige aspekt, frem for eksempelvis at bruge tid på en motor, der er gået i stykker,« siger Sebastian Risi, der er lektor i Machine Learning på IT-Universitetet.

Her har han sammen med ph.d-studerende Niels Justesen for nylig afholdt en workshop for unge programmører og IT-interesserede, der ville prøve kræfter med at udvikle kunstig intelligens i det populære computerspil StarCraft.

StarCraft mere realistisk end skak

Sebastian Risi arbejder på IT-Universitetet med at udvikle en kunstig intelligens, der ikke bare kan spille et enkelt spil, men lære at tilpasse sig mange forskellige situationer. Og her er spillet StarCraft et godt udgangspunkt, mener han.

»I Skak og i Go, er der et meget veldefineret problem. Der er et stort rum af muligheder, men der er ikke noget skjult information. Hvis jeg viser dig brættet og brikkernes positioner, så har du i princippet alt, hvad du skal bruge for at beslutte dit næste træk,« siger han.

StarCraft er til gengæld langt sværere for en computer. Blandt andet, fordi meget af banen er dækket af en mørk tåge, som gør dig ude af stand til at se, hvad din modstander laver.

»Det er så udfordrende. Meget information er skjult, så du ved ikke alt, hvad modstanderen gør. Der er også vildt mange forskellige valg. Du kan vælge at bygge noget, forske i noget, eller sende enheder ud til forskellige steder. Der er hundreder til tusinder af ting, du kan gøre hvert sekund,« siger han.

Læs også: Milepæl: Computer slår europamester i brætspillet go

Sebastian Risi sammenligner usikkerhederne i StarCraft med kortspillet poker, hvor der er visse sandsynligheder for, hvad dine modstandere har på hånden, men hvor du sjældent kan vide det med sikkerhed.

»Den slags spil er meget sværere end skak og Go, selvom Go allerede er meget avanceret. Der er faktisk flere mulige træk i Go, end der er atomer i universet.«

Thomas Bolander er enig.

»Reglerne i skak kan du jo skrive ned på en serviet. I StarCraft sker der flere ting, og der er flere aspekter af problemløsning, som ligner virkeligheden, end der er i skak og Go.«

Artiklen er publiceret i samarbejde med videnskab.dk

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Viden
Annonce
Modtag Videnskab.dk's nyhedsbrev Tilmeld
Flere nyheder på Videnskab.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her