Hun var hele Danmarks Grethe – og den opfattelse rokkes der ikke ved

Folketeatrets ”Hele Danmarks Grethe” fokuserer på den velkendte opfattelse af Grethe Sønck som den glade pige. Ina-Miriam Rosenbaums iscenesættelse er en munter, musikalsk og ufarlig oplevelse.

Artiklens øverste billede
Pernille Schrøder gør en fin figur som Grethe Sønck. Hun starter på gulvet, liggende på alle fire, som mange nok vil huske hende fra DR’s underholdningsprogram ”Gæt og grimasser”. Foto: Robin Skjoldborg

»Du tør måske ikke?«

Et spørgsmål, der kan få enhver trodsig ben-i-næsen-type til at gøre næsten hvad som helst. Og det er da også tilfældet i Ina-Miriam Rosenbaums muntre, musikalske iscenesættelse af ”Hele Danmarks Grethe”. Her stilles det ledende spørgsmål flere gange til Pernille Schrøders gæve Grethe Sønck, der kaster sig ud i alt fra sang i løvebur til malkning af ko på scenen.

Det er ikke et dybdegående, psykologisk portræt, der tegnes af den folkekære Grethe Sønck i Jesper Malmoses manuskript til ”Hele Danmarks Grethe”, der deler titel med Søncks egen erindringsbog. »What you see is what you get,« konstaterer Kristian Bolands Sejr Volmer-Sørensen om Grethe. Det er ment som en kompliment, men udtalelsen understreger også det overfladiske billede af Grethe, iscenesættelsen understøtter. 

Hun starter på gulvet, liggende på alle fire, som mange nok vil huske hende fra DR’s underholdningsprogram ”Gæt og grimasser”, der rullede over danske tv-skærme fra 1983 og knap to årtier frem. Karsten Jansfort lever sig ind i rollen som værten Erling Bundgaard, hvis fornemste opgave det tilsyneladende var at få Grethe ned på gulvet. For Grethe var, som iscenesættelsens afsluttende replik understreger, »klar til at leve op til det billede, vi alle sammen havde af hende, som den glade pige«.

Søren Glads grå scenografi har visse ligheder med kulisserne fra ”Gæt og grimasser”, ligesom de cue cards, skuespillere indledningsvist benytter, er inspireret af logoet fra tv-programmet. Henrik Pihls lyssætning gør den enkle, turnévenlige scenografi levende og foranderlig, når farverne skifter og skaber stemninger, der matcher de forskellige scener. Fra den unge Grethe til sin første amatørsangkonkurrence, til hun modtager Ridderkorset i 2000.

Ina-Miriam Rosenbaums iscenesættelse er hurtigt og munter, som en god revy – endda med revyens velkendte dansetrin på række i Rebekka Lunds koreografi. Pernille Schrøder gør en fin figur som Grethe Sønck, selv om hendes sangstemme ikke helt rammer den samme fandenivoldskhed, som Sønck var så kendt for. Kristian Boland er fortrinlig både som Grethes brovtende stedfar og hendes storcharmør af en utro ægtemand, Sejr Volmer-Sørensen. Karsten Jansfort bevæger sig ind og ud af utallige roller som diverse chefer og leverer især en smørblød lyd i sin duet med Grethe i rollen som hendes første ægtemand, Hjalmar Nicolausen. Også Charlotte Guldberg er særdeles velsyngende og skarp i rollen som alle andre kvinder omkring Grethe.

Men det er dog især de musikalske arrangementer fra kapelmester Jens Krøyers dansende fingre på klaveret og de to andre alsidige musikere i forestillingens forrygende tremandsorkester, der skaber den største oplevelse i iscenesættelsen. En medrivende musikalitet, der uundgåeligt sætter gang i salens publikum.

”Hele Danmarks Grethe” er som udgangspunkt skåret over samme læst som Trine Pallesens ”Ta’ mig som jeg er” om Grethe Ingmann. Men portrættet rummer mindre dybde, fokuserer i stedet mere på det overfladiske og skaber en festlig, forventelig fremstilling af kvinden i centrum.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.