Fortsæt til indhold
Kommentar

Fly til Nordpolen og en åben sandwich

Ugen på spidsen om Danish, DIY, Gdansk og Clausen.

Jørgen Rye

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Et tilbageblik på ugen der gik, hvor den aarhusianske folkesjæl spiddes med et stænk satire og ironi af journalist Jørgen Rye. Infotainment og goddawdo fra selve smilets by.

Mandag – forkort

Som en halvgammel nisse i den rivende udvikling og den globale videns- og oplevelsesøkonomi er der så rigeligt med udfordringer.

Sociale medier, SoMe, er blot en af dem, ny smartphone er en anden, og en tredje er den strøm af hippe engelske forkortelser, der vælter ind i sproget hver anden dag.

ASAP kender jeg godt, FYI kender jeg også, FAQ kender jeg, LOL kender jeg, og THX kender jeg også, men denne uge var det så forkortelsen DIY, jeg måtte bøvle med at finde ud af.

Det betyder så ”Do It Yourself”, og i min søgning fandt jeg også en del andre smarte af slagsen.

Så for ligesom at bringe mig selv på forkant i ræset, kommer her ugens lille forkorter-quiz for de hårde og hippe.

BTW så sku’ du ta’ og GAL og MYOB. Jeg syns’, du er en PITA og pas lige på for PRW. Men du ska da alligevel ha en ILU og jeg vil BRB.

Og så lige en GGG.

Tirsdag – fisk

Edddermame leeeedt, det der.

På en af de mest rødglødende dage, den 21. december, tager fødevarekontrollen på besøg hos Clausens Fiskehandel på havnen og finder gule belægninger, spindelvæv og støv i firmaets engroshandel. Og det giver en bøde på 10.000 kr.

»De kom ned på vores andentravleste dag på året, hvor vi havde fisk helt op til ørerne,« som en fiskemedarbejder siger i avisen.

Det er der rettet op på, så det sker ikke igen, lover byens vistnok bedste fisk, og derfor er der jo heller ingen grund til at genoptrykke den her gamle joke:

»Ondt i mausen, så er det ned til Clausen.«

Onsdag – flyv

Flere flyruter er fortfarende et mål for vor lufthavn i Tirstrup, og i denne uge er der føjet spændende nyt til listen.

I oktober og december kunne lufthavnen fortælle om nye ruter til Malaga og Prag, og i denne uge kom der to mere på 2017-programmet – Ithaka og Gdansk.

Og hvem er så de?

Ja, som vi alle ved, er Ithaka den ø i den vestlige del af det græske øhav, også kaldet Det Ioniske Hav, som Odysseus boede på og var konge af.

Som vi også ved, er Gdansk en gammel pommersk havneby ved floden Wis?as tidligere munding. Altså i Polen.

Og hvad skal man så vælge?

Det må blive en tur ad Pommern til, for hvem ville nogensinde have troet det om Tirstrup?

At vi nu kan flyve direkte til Nordpolen.

Torsdag – rugbrød

Endnu et fremtrædende internationalt medie har været på besøg og skriver pænt om vort lille smørhul.

The Guardian er det denne gang, og den velanskrevne britiske avis anbefaler som alle andre Aros, Den gamle by, Moesgaard, Latinerkvarteret og en stribe restauranter, hvoraf en enkelt vist er ny på den internationale mediescene.

Det er Kohalen i bunden af Jægergårdsgade, der som bekendt laver god dansk mad.

Set med den britiske journalist James Claspers briller er det så dansk, som det kan blive, og det rette sted at prøve traditionel dansk mad.

Hør blot her:

»This no-frills pub is as Danish as it gets, and the best spot in town to try traditional dishes such as cured herring, smørrebrod (Denmark’s famous open sandwich) and pariserbøf (local burger), washed down with beer and a snaps,« som det hedder i The Guardian.

Det lyder skønt at ”washe” en pariserbøf ned med øl og snaps, og så er det da første gang, at jeg ser vores verdensberømte rugbrødsmad beskrevet som en ”åben sandwich”.

Fredag – togagtigt

Tog og skinner hitter, og – tro det eller ej – to videoer med prøvekørsler af den nye letbane har været set 34.000 gange.

Det var i november 1971, at den sidste sporvogn tjekkede ud af Aarhus, og siger man sporvogn, kommer der julelys i nogle aarhusianske øjne. Hele 230 aarhusianere har f.eks. delt deres minder om sporvogne i en konkurrence om at vinde en prøvetur i letbanen den 22. februar.

Men det er jo også spændende med den letbane, der åbner i maj, og man glæder sig allerede til at høre de første anmeldelser fra prøvekørslerne.

Nå, hvordan var det så?

»Det var helt fantastisk. Lidt ligesom at køre i tog. Bare langsommere.«