Østjylland set fra Borgen: Det forsømte forår
I denne dejlige tid, hvor dagene bliver længere, Solen får fat, og Danmark ses fra sin skønneste side, ja, her tilbringer mange folketingsmedlemmer rigtig mange af deres vågne timer på Christiansborg.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Venstres tidligere formand Anders Fogh Rasmussen omtalte med jævne mellemrum forårets gang på Christiansborg som »det forsømte forår«. I mine første mange år på Christiansborg kunne jeg ikke helt forstå Foghs pointe, men med årene er det langsomt gået op for mig, hvad han mente.
Månederne marts til juni på Christiansborg er som hovedregel kendetegnet ved, at der er rigtig mange lovforslag, beslutningsforslag og ikke mindst politiske forhandlinger, som skal finde deres afslutning, inden Folketinget går på sommerferie. Og det betyder, at i denne dejlige tid, hvor dagene bliver længere, Solen får fat, og Danmark ses fra sin skønneste side, ja, her tilbringer mange folketingsmedlemmer rigtig mange af deres vågne timer på Christiansborg eller i diverse ministerier, hvor der arbejdes på højtryk for at lande politiske aftaler.
Sådan en tid befinder jeg mig også i. Mine dage og uger går med mange forskellige politiske forhandlinger. De kommende uger forhandler vi en lang række større politiske aftaler, hvor ikke mindst forsyningsstrategi og den grønne omstilling af samfundet står højt på dagsordenen. Krigen i Ukraine har desværre på smertelig vis gjort det klart, at vi bliver nødt til at få skabt en ramme for, at Europa kan blive uafhængig af den russiske gas og olie. I Danmark står vi godt rustet til den grønne omstilling, men det er dog også klart, at der er behov for nye initiativer på både den korte og lidt længere bane.
Et mærkeligt folketingsår
Folketingsåret 2021-2022 har igen været præget af covid-19 og de deraf mange beslutninger om skiftende nedlukninger og genåbninger. Heldigvis er vi nu på den rigtige side af pandemien, og jeg krydser fingre for, at den ikke vender tilbage.
Og siden slutningen af februar 2022 har krigen i Ukraine unægtelig fyldt meget i det politiske landskab på Christiansborg. Og med rette. For Putin har bevist, at han absolut ingen respekt har for andre landes suverænitet eller for vores territoriale grænser i Europa – og det må ikke gå ustraffet hen. Derfor er jeg enormt stolt over, at vi på tværs af rød og blå har fundet hinanden i en historisk aftale om fremtidens forsvars- og sikkerhedspolitik, så vi kan komme med et robust og troværdigt svar på den russiske trussel. En aftale, hvor Danmark endelig tager ansvar og vil leve op til sine forpligtigelser i Nato om at øge forsvarsbudgettet til 2 pct. af bnp. Det er en stor milepæl for dansk forsvar, som Venstre har presset på for i årevis.
Ja, der er sket meget i dette folketingsår, og meget mere kunne nævnes. Politik er en svær størrelse, hvor ikke to dage er ens, og i politik kan man ikke langtidsplanlægge. Nogle få måneder kan vende op og ned på den politiske situation. Ved årets begyndelse havde de færreste nok forestillet sig, at en ny altødelæggende krig ville udspille sig i Europa, og at millioner af ukrainere skulle flygte fra deres hjemland. På alle måder en trist og alvorlig situation for Europa.