Ørkenlandskabet på Bispetorvet i Aarhus er en skændsel
Hvorfor er Bispetorvet midt i Aarhus en gold, brostensbelagt 3.000 kvm tom plads, når den kunne fungere som en magnet på os alle sammen inklusive byens og egnens gæster?
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Bispetorvet. Hvorfor er denne plads i Aarhus ikke for længst blevet omdannet til et sted og et miljø, hvor unge, ældre og børn kan hygge sig i fællesskab og hver for sig, hvis det er det, de ønsker?
Bilerne er for længst væk, og torvet blev renoveret over en treårig periode fra 2009-2012.
Kommunen skal spare, men skal der spares på borgernes fællesskab og velvære? Hvad med dem, der bor i lejligheder, og de, der bare gerne vil nyde denne oase i Danmarks mindste storby uanset daglig boligform?
Jeg er totalt uforstående over for denne kommunale sendrægtighed.
På Bispetorvet kunne forældre sidde på en bænk og ved borde og holde høje med børnene. Her kunne der spilles skak eller andet ved bordene, og her kunne vi mennesker filosofere, slappe af og blot være til stede under åben himmel.
Kulturen, historien og det religiøse omkranser pladsen. Her findes Aarhus Teater, domkirken og Vikingemuseet under en bankbygning. Her kan vi nyde den medbragte madpakke.
Det kan ikke være rigtigt, at Aarhus Kommune endnu ikke har gjort noget ved denne tomme plads midt i byen.
Jeg ser for mig, at denne 3.000 kvm store plads, som vi alle har betalt til over vores kommuneskat, kunne fungere som en magnet på os alle sammen inklusive byens og egnens gæster.
Her kunne der plantes årstidens blomster og vækster i høje kummer, men også træer kunne forskønne pladsen, samtidig med at de kunne værne for blæsten. Her kunne et lille springvand indrettes, således at en salig rislen ville kunne bidrage til den velvære, som en natur- og miljøvenlig plads kunne give på dette torv, der har navn efter den gamle bispegård, der blev revet ned i 1881.
Kære borgmester Jacob Bundsgaard og den øvrige kommunalbestyrelse i Aarhus Kommune: Hvad venter I på? Jeg ved, at emnet har været diskuteret, men foreløbig er der alene fundet plads til at fjerne kunstværket Vanddragen på nabopladsen.
Må jeg tilføje, at også handicappede med og uden kørestol vil kunne få glæde af et sådant sted.
Bispetorvet er en gave til os alle og kan bidrage til byens forskønnelse og alles velvære. Når det gælder tryghed på pladsen, kunne man få nogle kommunalt ansatte eller frivillige i grønne veste til at holde øje med området, på samme måde som byens p-vagter gør det med køretøjerne.
Jeg er totalt uforstående over for denne kommunale sendrægtighed. Jeg har oplevet tilsvarende pladser i andre europæiske byer, også dem på størrelse med Aarhus, og de fungerer godt og på en måde, som Bispetorvet også ville kunne.
Jeg og naturligvis titusinder af andre venter utålmodigt på, at denne brostensbelagte plads, Bispetorvet, får liv og ikke længere fremstår som – og lad mig udtrykke mine følelser her: en skændsel.