Fortsæt til indhold
Debatindlæg

»Alle taler om, at Jeppe drikker – men ingen taler om hvorfor«

Mette Skautrup, kandidat til Aarhus Byråd og Regionsrådet (K)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Et kendt citat fra ”Jeppe på bjerget” af Holberg: »Alle taler om, at Jeppe drikker – men ingen taler om hvorfor«. Det er det citat, som ofte kommer mig i hu, når jeg hører debatten om hjemløse på Klostertorv. Når jeg læser aviser, lytter til radio eller ser tv, hører jeg kun, at de borgere, som befinder sig på Klostertorv, skal væk. Jeg savner debatten om, hvorfor der er så mange med misbrug og hjemløshed.

Hvem er personen bag den enkelte hjemløse? Hvordan er man endt på Klostertorv? Det er nemlig interessant, for det er her, løsningen på udfordringerne på Klostertorv ligger – hvorfor drikker Jeppe?

En del af de borgere, der bruger dagen og aftenen på Klostertorv, har en psykisk lidelse. Det viser mig, at adgangen til hjælp som psykisk syg ikke er god nok. Vi skal hjælpe borgerne, før de kommer ud i et eller flere misbrug, og før det også bliver til hjemløshed.

Der er flere områder at tage fat på. På det regionale plan er der en udfordring med at få psykiatere. Der mangler på landsplan ca. 100. Sammenholdt med at der er kommet 43 pct. flere borgere ind i psykiatrien i regionen, men kun 13 pct. mere økonomi. Det er en dårlig kombination. Manglende personale, flere borgere og færre penge.

En del af de borgere, der bruger dagen og aftenen på Klostertorv, har en psykisk lidelse. Det viser mig, at adgangen til hjælp som psykisk syg ikke er god nok.

Udfordringen med de manglende psykiatere kan løses med at ansætte specialpsykologer i det psykiatriske system. De kan løse en meget stor del af de opgaver, som ligger i psykiatrien. Det vil være at sætte mennesket i centrum og tage udgangspunkt i den enkeltes behov. Vi skal have flere specialpsykologer ind i psykiatrien, så vi kan behandle flere og derved hjælpe dem væk fra misbrug og gaden. Der skal være nemmere adgang til hjælp i kommunerne, og planerne om et psykiatriens hus glæder mig meget.

I foråret var der en del debatter om stoffer på psykiatrisk hospital i Risskov. Jeg er meget bekymret for, at man som psykisk syg har for nem adgang til stoffer. I stedet burde det være muligt at blive afvænnet i forbindelse med behandling for en psykisk sygdom. Stofferne skal ud af de psykiatriske hospitaler.

Desværre sker det, at psykisk syge bliver udskrevet alt for tidligt, og misbruget har været vedligeholdt under opholdet. Hvor var det hjælpen til den syge blev af?

Der skal være mulighed for at blive på den psykiatriske afdeling, til man er færdigbehandlet, og ikke sendes hjem, fordi man er den, der er mindst dårlig. Der skal tilbydes afvænning, både for alkohol og stoffer. Kommunerne skal være klar til en ekstra indsats, når borgeren er udskrevet. ”Housing First” med ekstra støtte til at håndtere hverdagen, så hjælpen ikke kun er blandt de venner, man har i ”misbrugsfamilien” på Klostertorv.

Lad os gøre noget ved årsagen til, at Jeppe drikker, i stedet for bare at flytte problemet.

Der er mange steder, hvor vi kan tage fat. Det kræver en koordineret indsats mellem kommune og region. Sidst, men ikke mindst er der en økonomisk udfordring, måske det er på tide, at det er kommunerne, der får flere penge til psykiatrien og ikke regionerne. Det er alt andet lige bedre at forebygge end at behandle.