Orlov til at passe syge pårørende
Pasningsorloven er utroligt svær at rådgive om, da loven til tider bliver tolket forskelligt fra kommune til kommune.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Under min søndagsløbetur besluttede jeg at skrive dette indlæg – I, der løber, ved, at når endorfinerne bliver frigivet, kan der tænkes mange og gode tanker. Jeg er så privilegeret – i hvert fald indtil videre – at jeg er beriget med et helbred, som gør, at jeg både kan cykle og løbe, og begge dele har stor betydning for min livskvalitet.
Dette er langtfra virkeligheden for de patienter, som jeg møder på mit daglige arbejde på Hæmatologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital, hvor jeg er ansat som hospitalssocialrådgiver. Jeg arbejder hovedsageligt med patienter, som får diagnosticeret livstruende sygdomme. Sygdomme, som kan ramme os alle og ændre vores daglige og forudsigelige liv. For alvorligt syge ændrer livet og dagligdagen sig i en periode under behandlingsforløbet og den efterfølgende kontrolperiode – for nogle bliver dagligdagen aldrig den samme igen.
At få konstateret en livstruende sygdom er utroligt indgribende i en familie – patienten og de pårørende bliver ”ramt og rystet”, og alle gør sig tanker om behandlingsforløbet, som kan være hårdt og langvarigt. Det vigtigste for patienten og de pårørende er selvfølgelig, at behandlingen bliver iværksat med henblik på helbredelse, men forholdsvis hurtigt melder der sig tanker og problemstillinger af social karakter, som vi hospitalssocialrådgivere kan blive involveret i.
Mulighed for orlov
En problemstilling, som jeg ofte stifter bekendtskab med, er, om der er orlovsmuligheder for den syges pårørende i behandlingsperioden – en problemstilling, som Kræftens Bekæmpelse har rejst, og som medierne i den forgange sommer har beskæftiget sig med.