Helårshandel, pop-ups og madvogne: Vi skal finde balancen i Ebeltoft
Vi skal sikre stærke helårsåbne butikker – og bruge pop-ups og madvogne klogt til at skabe liv i byen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Debatten om pop-up-butikker og rullende madvogne i Ebeltoft er vigtig, fordi den handler om meget mere end handel – den handler om byens fremtid.
Hvordan sikrer vi en levende bymidte året rundt, hvor helårshandlen har stærke vilkår, og hvor pop-ups og madvogne kan bidrage positivt i turistsæsonen uden at skabe ubalance?
Jeg forstår fuldt ud formanden for Ebeltoft Handelsstandsforening, Kristian Busk, når han påpeger, at pop-up-butikker og sæsonaktører kan tage omsætning fra vores helårsåbne butikker og restauranter.
De lokale butikker og spisesteder er rygraden i Ebeltofts handelsliv. De skaber arbejdspladser, støtter foreningslivet og holder byen levende, når sommerens gæster er taget hjem. Uden dem risikerer vi en vinter by uden puls – og det må ikke ske. Men vi må også se mulighederne.
Pop-ups og madvogne kan skabe variation, energi og oplevelser, hvis vi bruger dem klogt og sikrer, at de supplerer – ikke erstatter – de helårsåbne butikker og restauranter. Pop-ups skal være en del af helårsstrategien I dag bruges pop-ups næsten udelukkende i sommermånederne, men vi bør tænke dem ind hele året: - Vinteroplevelser → julemarkeder, vin- og delikatessedage, temabutikker - Forårsevents → design- og modepopups, have- og livsstilsmesser - Efterårsaktiviteter → kunst- og kulturbutikker, fødevarefestivaler og events Ved at fordele pop-up-aktiviteterne over året kan vi skabe mere liv uden for højsæsonen og tiltrække flere besøgende i de stille perioder. Lad os lære af andre byer - Skagen → Har indført sæsonlicenser og faste zoner for madvogne, så de understøtter bylivet i stedet for at konkurrere direkte. - Svaneke på Bornholm → Pop-ups indgår i fælles markedsføring og hjælper med at trække folk ind i bymidten. - Boxpark i London → Et internationalt eksempel på, hvordan roterende pop-ups kan skabe liv og oplevelser uden at udkonkurrere de etablerede butikker.
Ebeltoft kan lade sig inspirere og skabe sin egen model, hvor handel, oplevelser og turisme løfter hinanden – til gavn for både borgere og erhvervsliv.
Forslag: Ebeltofts strategi for pop-ups og madvogne.
1. Fælles spilleregler Vi skal have klare rammer for, hvordan pop-ups og madvogne kan bidrage positivt til byens liv.
2. Sæsonlicenser og zoner Madvogne og sæsonaktører bør have midlertidige licenser og placeres strategisk ved havnen, festivaler og events – ikke foran helårsåbne butikker og spisesteder.
3. Lokal forankring og samarbejde Pop-ups og madvogne bør deltage i fælles markedsføring, events og aktiviteter sammen med byens erhvervsliv.
4. Prioritér helårlig udlejning Udlejere bør tilbyde helårsudlejning først – pop-ups skal være plan B, hvis lokaler ellers ville stå tomme.
5. Helårsturisme som mål Pop-ups og sæsonaktiviteter skal bruges til at tiltrække besøgende hele året – ikke kun i juli og august.
Som kandidat til byrådet vil jeg arbejde for, at vi i løbet af efteråret får samlet Kristian Busk, Ebeltoft Handelsstandsforening, udlejere, erhvervsdrivende og Syddjurs Kommune til et åbent rundbordsmøde.
Jeg deltager desuden gerne i næste møde i Ebeltoft Handelsstandsforening for at præsentere mine synspunkter og lytte til medlemmernes idéer og bekymringer. Målet er klart: - Styrke vores helårshandel - Bruge pop-ups og madvogne klogt og strategisk - Sikre, at Ebeltoft bliver en levende handelsby – hele året Det handler om vækst, velfærd og velfungerende drift – Venstres kernefokus for Syddjurs. Venstres borgmesterkandidat Christoffer Petersen har allerede understreget, at dialog, vækst og udvikling er vejen frem for Ebeltoft og Syddjurs. Jeg deler den ambition – og jeg vil arbejde for løsninger, der skaber fællesskab og fremtidssikrer vores by.