Retten i Aarhus opfører sig arrogant ved at afvise tilhørere

Det kan ikke være rigtigt, at man ikke kan komme ind til en retssag, fordi man kommer for sent.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Claus Bonnerup

Retten i Aarhus overtræder grundlovens § 65. Ifølge denne bestemmelse har alle som udgangspunkt ret til at overvære alle retssager. Det ser man dog let på ved Retten i Aarhus.

Den 12. maj kørte jeg 44 km fra Randers for at overvære retssagen om politibetjenten, som blev invalideret ved påkørsel af en vanvidsbilist.

Jeg ankom kl. 14.05, men fik af en kvindelig medarbejder at vide, at jeg ikke kunne komme ind nu, for sagen var startet kl. 13. Begrundelsen var »respekt for dommeren«.

Det er efter min mening en arrogant måde, som Retten i Aarhus opfører sig på.

Der er nu vist mere grund til at vise respekt for nævningerne, og jeg har netop besøgt USA og overværet tre-fire retssager. Her går man ud og ind af retssalene, selv om man med tiltaleformer som f.eks. your honor udviser betydelig mere respekt for dommerne, end vi gør her i landet.

Bortset fra det er der næppe risiko for en folkevandring ud og ind af retssalene. Men man burde kunne forvente, at denne ”regel” i det mindste bliver offentliggjort, f.eks. på rettens hjemmeside – sammen med oplysning om, hvornår retssagerne går i gang, så man kan komme til tiden. Men det står der intet om på hjemmesiden.

Og hvad så, hvis man er blevet sluppet ind i en retssal og skal tisse. Kan man så ikke komme ind igen efter at have forrettet sin nødtørft?

Det er efter min mening en arrogant måde, som Retten i Aarhus opfører sig på, og jeg mener, at afvisningen af at lade mig komme ind hin dag uden nogen som helst information om ”reglen” er en klokkeklar overtrædelse af grundlovens § 65.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.