Skandalen i Østjysk Bolig er et symptom

At være bestyrelsesmedlem i almene boligorganisationer er et tillidshverv uden krav til faglige kvalifikationer, men det er et problem.

Artiklens øverste billede
Tegning: Rasmus Sand Høyer

Hvorfor ser vi ikke flere jurister eller økonomer i bestyrelserne, der kunne have givet et fagligt løft og forhindret skandaler som den i Østjysk Bolig?

At være bestyrelsesmedlem i almene boligorganisationer er et tillidshverv uden krav til faglige kvalifikationer. Som et beboerdemokratisk princip stiller lovgivningen krav om, at halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne skal være beboere i boligorganisationen. Loven åbner for, at halvdelen af pladserne går til personer med faglig ekspertise, der ikke nødvendigvis er beboere i boligorganisationen.

Det er i praksis stort set umuligt at stille organisationsbestyrelsen til ansvar politisk. Beboerne er reelt sat uden for indflydelse, når det gælder muligheden for at få personer med særlig viden og faglig indsigt valgt ind.

Det skyldes de mange lag i organisationsstrukturen, hvor beboerne typisk vælger repræsentanter, der vælger repræsentanter, der igen vælger repræsentanter til at sidde i organisationsbestyrelsen.

I kombination med det ofte beskedne fremmøde på valgmøderne, ingen mulighed for at stemme ved fuldmagt og normalvedtægtens valgregler, som favoriserer de siddende bestyrelsesmedlemmer med ekstra stemmer ved valg til organisationsbestyrelsen, er organisationsbestyrelsen i mange større boligorganisationer reelt selvsupplerende.

Når struktur og valgregler gør organisationsbestyrelsen selvsupplerende med mulighed for at unddrage sig et politisk ansvar, mangler den vigtigste forudsætning for at indfri målsætninger om effektiv drift, økonomisk og socialt velfungerende boligafdelinger, god ledelsesskik mv.

Målsætningen må være at inddrage beboerne ved direkte valg til bestyrelsesposter i almene bolig- og administrationsorganisationer.

Direkte valg af kandidater vil styrke de involverede organisationers omdømme. Direkte valg praktiseres uden problemer i flere store medlemsejede pensionskasser.

Bestyrelsen i en boligorganisation er juridisk og økonomisk ansvarlig for beslutninger om vedligehold af ejendommene.

Administrationsselskaberne, der forbereder disse beslutninger, kan med de gældende honorarregler have økonomisk tilskyndelse til at oparbejde et efterslæb, når det kommer til vedligeholdelse af boligafdelingerne.

Medlemmerne af boligorganisationsbestyrelsen tildeles et fast honorar. Afdelinger i drift betaler et administrationsbidrag til boligorganisationen for administrationen. Bidraget skal dække boligorganisationens samlede udgifter til administration.

Administrationsselskabet kan i udgangspunktet ikke kræve særskilt betaling for planlægning og tilsyn med arbejder, der udføres som led i almindelig planlagt og periodisk vedligeholdelse og fornyelse.

Der er dog en berigende undtagelse, når arbejder gennemføres som led i en fysisk helhedsplan. En mulighed, som for eksempel SAB’s (Samvirkende Boligselskaber) organisationsbestyrelse benytter.

Adgangen til honorarer i forbindelse med større byggesager er problematisk, fordi det giver organisationsbestyrelsen og boligorganisationens administrationsselskab en økonomisk tilskyndelse til at oparbejde et vedligeholdelsesefterslæb i afdelinger og organisere arbejderne i fysiske helhedsplaner.

På samme måde giver det medlemmerne i organisationsbestyrelsen og boligorganisationens administrationsselskab en økonomisk tilskyndelse til at overdrive vedligeholdelses- og fornyelsesbehovet i forbindelse med udarbejdelse af fysiske helhedsplaner.

En sådan incitamentsstruktur er usund og fremmer ikke effektivitet i drift, byggeri og renovering.

Uden et opgør med boligselskabernes udvidede egenkontrol vil der være meget lange udsigter til at få mest mulig værdi for de investerede midler i den almene boligsektor.

Direkte valg til boligselskabernes bestyrelser og til Landsbyggefondens bestyrelse vil være en oplagt mulighed for at fremme beboerdemokratiet.

Lejerne vil få direkte indflydelse på, hvem der forvalter de mange penge, som de indbetaler til boligselskaberne og Landsbyggefonden.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.