Rusland lukker uafhængige medier for at lyve om Ukraine-krig

Radiostationen Ekho Moskvi og Dostj TV må ikke længere sende, lyder det fra Ruslands anklagemyndighed.

Artiklens øverste billede
Ekho Moskvi er en kendt og ofte kritisk radiostation i Rusland. Men nu kommer der ikke længere udsendelser ud fra studierne, efter stationen er blevet blokeret for at sprede "falske oplysninger" om Rusland krig i Ukraine. Arkivfoto: Tatyana Makeyeva/Reuters

Rusland blokerer to uafhængige medier i Moskva, fordi de har spredt ”falske oplysninger” om den russiske invasion i Ukraine.

Det skriver flere russiske nyhedsbureauer.

Det drejer sig om radiostationen Ekho Moskvi og Dostj TV.

Det er Ruslands anklagemyndighed, som har bedt landets tv-nævn, Roskomnadzor, om at blokere de to medier.

Det sker seks dage efter, at Rusland angreb Ukraine.

De to mediers hjemmesider på russisk var lukket umiddelbart efter, deres tilladelser til at sende var inddraget.

Ekho Moskvis chefredaktør, Aleksej Venediktov bekræfter på det sociale medie Telegram, at hans radiostation er ramt.

- Ekho Moskvi er blevet fjernet fra æteren, skriver han.

Ifølge anklagemyndigheden har Ekho Moskvi og Dostj TV på deres hjemmesider ”målrettet og systematisk lagt informationer op, som opfordrer til ekstremistiske handlinger og vold og med overlæg spreder falske oplysninger om de russiske styrkers aktioner som led i specialoperationen i Ukraine”.

De russiske myndigheder har udstedt et dekret om, at ingen medier i landet må omtale krigen i Ukraine som en invasion. De skal kalde det en specialoperation.

Denne operation skal sikre, at ledelsen i Ukraine ”afnazificeres” og afvæbnes, som de farlige nationalister de er ifølge præsident Vladimir Putin.

Ekho Moskvis hjemmeside blev lidt senere genåbnet. Her skriver radiostationen, at det er grundløse og anklager, der er blevet rettet mod den. Stationen vil derfor gå til domstolene for at få afgørelsen om lukning omstødt.

Ekho Moskvi blev berømt under det fejlslagne kup i 1991 mod den daværende præsident, Mikhail Gorbatjov. Som et af de få medier beskrev det kritisk - trods pres fra de kommunistiske kupmagerne - hvad der var ved at ske.

/ritzau/AFP

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.