Asien grebet af julen

Julen er blevet en drønende kommerciel succes i de asiatiske lande på tværs af religion og race. Guirlander, juletræer og jule-melodier er et signal om at bruge penge og købe ind.

Kuala Lumpur

Julen har kastet sin stråleglans over Asien.

Også i den grad.

Juletræer i plastic pyntet med kugler, glimmer og stjerner pryder de fleste butikker. Julesange og jinglebells er tidens muzak, og forleden blev Deres udsendte endda mødt af kunstige, blafrende snefnug midt i det lokale supermarked i en forstad til Kuala Lumpur. Udenfor var det strålende solskin og 30 graders varme.

Sceneriet er det samme stort set over hele Asien, som i de seneste år er blevet invaderet af julen. I muslimske lande som Malaysia og Indonesien, i buddhistiske nationer som Thailand og Japan og i Kina, Taiwan og Singapore med kinesiske trosretninger.

Julens religiøse budskab er der ikke mange asiater, som skænker en tanke. I Asien er julen forbrugersamfundets fest, og guirlanderne og de svedende julemænd er signal om, at det er på tide at bruge penge og købe gaver. Julen er ganske enkelt en drønende kommerciel succes, og det forstår de asiatiske forretningsfolk at udnytte fuldt ud.

Globalisering

Andre fremhæver, at julen er et resultat af den stigende globalisering. Højtider og traditioner krydser grænserne som aldrig tidligere, og et godt eksempel er den amerikanske halloween-tradition, som nu også har holdt sit indtog i Danmark, hvor børn og forældre hvert efterår udhuler store mængder græskar og forsøger at forskrække hinanden med uhyggelige udklædninger.

For få år siden var der langt mellem julepynten i de asiatiske byer, og den blev kun hængt op i kvarterer, hvor der kom mange udlændinge, som længtes efter den hjemlige julehygge.

Nu har juleriet bredt sig, og højtiden har bidt sig fast i de asiatiske lande, som i disse år er under hastig forandring. Julen forbindes i høj grad med USA og Europa, og i Asien synes de fleste, at alt, hvad der er vestligt, er smart.

»Vi er begyndt at give små gaver til familien, og jeg køber lidt ekstra til mig selv. Det gjorde vi ikke for et par år siden, men det er sjovt med nye traditioner,« fortæller min kinesiske kvindelige frisør, der er taoist. Dog ikke så meget, at det gør noget, lader hun forstå.

Mange detailhandelskæder benytter lejligheden til massiv markedsføring i december, og i mange indkøbscentre annonceres med udsalg, selv om det kun er få varer, som er sat ned i pris og ofte kun med 10 pct.

Øget omsætning

Mange forretninger i Malaysia og Singapore oplyser, at de i julemåneden øger omsætningen med op mod 20 pct. Billedet er det samme i andre af Asiens større byer, hvor de købedygtige forbrugere bor.

Der sælges masser af julekort, stearinlys, roterende juletræer og andre juledekorationer. Stilen er mere amerikansk end europæisk, og hvis man skal have et ægte juletræ og futte gran, så skal det bestilles i god tid hos Ikea.

Indkøbsparadis

Mest udsmykket er Singapore, der gerne vil være Asiens indkøbsparadis. Allerede 13. november lancerede turistmyndighederne i østaten en stor kampagne "Jul i troperne", og den kendte indkøbsgade Orchard Road er pyntet op omkring et vintertema. Med til udsmykningen hører en kunstig skøjtebane på 180 kvadratmeter i erkendelse af, at rigtig is ville smelte lynhurtigt i den tropiske varme.

Kun 15 pct. af singaporeanerne er kristne, men det meste af byen lufter kreditkortene og lever med i festen, som også tiltrækker et stort antal turister fra nabolandene.

I Bangkok prøver man at gøre Singapore kunsten efter, for byen ønsker også at fremstå som et indkøbsmekka.

International højtid

»Jul er en international højtid, som har sin naturlige plads i en international by som Bangkok, selv om vi er buddhister,« siger Thanes Petchsuwan fra Thai Tourism Authority.

I Kina breder julestemningen sig i de større byer på østkysten, selv om kun få har en religiøs tilknytning til festlighederne.

Nogle indkøbscentre har åbent til kl. 2 om natten i perioden op til jul, så der er ingen undskyldning for ikke at få brugt nogle penge.

På Taiwan dyrkes juletiden ihærdigt, og det er samtidig udsalgstid. Kundernes købelyst stimuleres med omfattende lotterier, og Idees Department Store, som er et af de store indkøbscentre i hovedstaden Taipei, har udlovet en bil som førstepræmie. Chancen for gevinst lokker mange kunder til i et land, hvor spillelidenskaben er stor.

Udveksling af gaver

Selv i Indonesien, som er verdens mest befolkningsrige muslimske nation, har den kommercielle jul holdt sit indtog, og 1. juledag er nu en officiel fridag.

Det samme gælder i Malaysia, hvor godt 60 pct. af befolkningen er muslimer. De øvrige er kinesere og indere, og blandt dem er der en del kristne. Men udveksling af gaver bliver mere og mere populært på tværs af religiøst tilhørsforhold.

Det eneste land i Asien, hvor der er gode religiøse grunde til at fejre jul, er Filippinerne. Her er 80 af befolkningen katolikker, og julen er årets store højtid. Juleudsmykningen har flere religiøse temaer end i de øvrige asiatiske lande, men også her er julen en forbrugerfest.

Juleguirlanderne på kryds og tværs i Asien er et godt bevis på, at forbrugersamfundet ikke lader sig begrænse af hverken religion eller race.

jenserik.rasmussen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.