DSB tror ikke på timemodellen: Nye tog bliver ikke højhastighedstog
Danmarks nye eltog vil "kun" kunne køre 200 km/t.
Hvis man havde håbet på at kunne køre fra Aalborg til København på tre timer, så er der desværre dårligt nyt. Timemodellen, der skulle muliggøre timedrift mellem Danmarks fire største byer, bliver ikke til noget med DSB's nye toganbefalinger. Det skriver Ingeniøren.
Partierne bag timemodellen - Socialdemokratiet, SF, Dansk Folkeparti, De Radikale og Enhedslisten – forhandler på nuværende tidspunkt med transportminister Ole Birk Olesen (LA), om den første del af Togfonden på godt 13 mia. kr.
Og DSB tror ikke på, at de politiske forhandlinger vil give opbakning til at realisere de tiltag, som skal til, for at timemodellen kan virkeliggøres.
Derfor anbefaler DSB at spare penge på de nye eltog ved at købe tog, der kun kan køre 200 km/t i stedet for 250 km/t, selvom det oprindelig blev besluttet i Folketinget, at Danmarks skulle have højhastighedstog.
De nye tog skal både erstatte regionaltog og intercitytog.
»Tilpasninger af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang. Som følge heraf bortfalder et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt. Derfor har scenarieberegningerne i beslutningsoplægget fokuseret på fjerntog og regionaltog,« skriver DSB i det netop offentliggjorte beslutningsoplæg ifølge Ingeniøren.
Ifølge DSB vil man kunne spare i omegnen af tre mia. kr. ved at købe el-fjerntog frem for højhastighedstog. De nye fjerntog vil koste mellem 17,1 og 21,8 mia. kr. i stedet for 23-25 mia. kr., som er den anslåede pris for højhastighedstog.
Højhastighedstog kan dog overvejes på et senere tidspunkt, såfremt »der etableres den nødvendige infrastruktur, der kan give signifikante rejsetidsreduktioner,« skriver DSB.