DSB tror ikke på timemodellen: Nye tog bliver ikke højhastighedstog

Danmarks nye eltog vil "kun" kunne køre 200 km/t.

Artiklens øverste billede
DSB skal have udskiftet sine tog. Det blev oprindeligt besluttet, at Danmark skulle have højhastighedstog, men det lader nu til, at det ikke bliver tilfældet. Foto: Joachim Adrian

Hvis man havde håbet på at kunne køre fra Aalborg til København på tre timer, så er der desværre dårligt nyt. Timemodellen, der skulle muliggøre timedrift mellem Danmarks fire største byer, bliver ikke til noget med DSB's nye toganbefalinger. Det skriver Ingeniøren.

Partierne bag timemodellen - Socialdemokratiet, SF, Dansk Folkeparti, De Radikale og Enhedslisten – forhandler på nuværende tidspunkt med transportminister Ole Birk Olesen (LA), om den første del af Togfonden på godt 13 mia. kr.

Og DSB tror ikke på, at de politiske forhandlinger vil give opbakning til at realisere de tiltag, som skal til, for at timemodellen kan virkeliggøres.

Derfor anbefaler DSB at spare penge på de nye eltog ved at købe tog, der kun kan køre 200 km/t i stedet for 250 km/t, selvom det oprindelig blev besluttet i Folketinget, at Danmarks skulle have højhastighedstog.

De nye tog skal både erstatte regionaltog og intercitytog.

»Tilpasninger af Togfonden betyder, at nødvendige infrastrukturforbedringer til at realisere timemodellen sandsynligvis ikke gennemføres i denne omgang. Som følge heraf bortfalder et eventuelt rationale for anskaffelse af højhastighedstog på nuværende tidspunkt. Derfor har scenarieberegningerne i beslutningsoplægget fokuseret på fjerntog og regionaltog,« skriver DSB i det netop offentliggjorte beslutningsoplæg ifølge Ingeniøren.

Ifølge DSB vil man kunne spare i omegnen af tre mia. kr. ved at købe el-fjerntog frem for højhastighedstog. De nye fjerntog vil koste mellem 17,1 og 21,8 mia. kr. i stedet for 23-25 mia. kr., som er den anslåede pris for højhastighedstog.

Højhastighedstog kan dog overvejes på et senere tidspunkt, såfremt »der etableres den nødvendige infrastruktur, der kan give signifikante rejsetidsreduktioner,« skriver DSB.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.