Fortsæt til indhold
Indland

Hele Fyn flytter vinterferien

Alle fynske kommuner retter ind og flytter fra næste skoleår vinterferien til uge syv.

Fyn har gennem flere årtier holdt skolernes vinterferie en uge senere end de fleste andre kommuner i landet. Men ikke længere.

Samtlige fynske kommuner er blevet enige om, at vinterferien fra skoleåret 2014/15 skal ligge i uge syv.

"Tiden er løbet fra, at vi i et lille land som Danmark skal holde ferie på forskellige tidspunkter på kryds og tværs af kommunegrænser. Det er bøvlet ad pommern til for den moderne familie, som måske selv har børn og forældre, der bor i forskellige byer og ikke kan holde ferie sammen, siger Odenses borgmester Anker Boye (S) i en pressemeddelelse.

Ingen regler på området

Der er ingen overordnede regler for, hvornår kommunerne skal holde vinterferie, men de fleste kommuner holder vinterferie i uge syv.

"Vi har den samme diskussion år efter år, uden at der sker noget. Nu syntes jeg tiden var inde til, at vi gjorde noget ved det," siger Anker Boye, som allerede i februar i år spurgte Fyns kommuner, om de ville være med til at flytte ferien.

Svarene viste ganske entydigt, at kommunerne gerne ville have flyttet ferien, så den lå på linje med resten af landet.

Delt ferie

Konceptet med vinterferie opstod ifølge Undervisningsministeriet i 1970'erne, fordi mange danskere begyndte at tage på skiferie omkring det tidspunkt, og fordi man mente, at børnene havde behov for en ferie i den mørke tid.

Kommuner i regionerne Hovedstaden og Midtjylland har primært ferie i uge syv, mens kommuner i Region Syddanmark og Region Sjælland har valgt en ligelig blanding af uge syv og otte. Region Nordjyllands skoler holder primært ferie i uge otte.

Allerede i 2007 luftede Socialdemokraterne tanken om, at alle landets skoler skulle synkroniseres. Dengang afviste både organisationen Skole og Samfund og Danmarks Skolelederforening tanken, fordi ugevalget bør være op til skolerne selv.