Fortsæt til indhold
Indland

Taxa straffes for fupgebyr nytårsaften

Nytårsnat truede en taxachauffør en kunde med et cykelstativ, fordi kunden ikke ville betale et ulovligt "nytårsgebyr".

Af PETER KRONSTED

Selv om nytårsløjerne er overstået, sidder en håndfuld taxichauffører tilbage med en slags tømmermænd.

I et forsøg på at udnytte at kalenderbladet skiftede fra 1999 til 2000, forsøgte de at bilde sagesløse kunder ind, at det kostede ekstra i startgebyr at køre med taxa nytårsaften.

Men i stedet for en dobbelt "sort" hundredkroneseddel i prangerpungen - fritaget for taxameterets og skatteminister Ole Stavads altid årvågne blik - må de nu regne med, at lovens lange arm griber dybt i deres fedtede tegnebøger.

Selv om en del kunder måske har været en smule mere omtågede end normalt, har de fleste haft åndsnærværelse nok til at stoppe platuglerne og forlange kørsel til almindelig takst.

Enkelte har dog af frygt for chaufførernes temperament først henvendt sig til Storkøbenhavns Hyrevognsnævn, efter turen var overstået med en urimeligt stor regning for transporten.

Sager til politiet

Sekretariatschef Jørgen Kjær oplyser, at nævnet i øjeblikket efterforsker fire anmeldelser mod chauffører, og alle kan regne med en politianmeldelse.

»Vi kommer ikke igennem med at fratage dem bevillingen, men de må regne med politianmeldelse for bedrageri og en advarsel fra nævnet,« siger han, der ikke forventer flere anmeldelser. Han glæder sig over at omfanget ikke var større end de få, der nu bliver anmeldt.

Dog kan en enkelt chauffør godt vinke farvel til sin bevillingen, fortæller Jørgen Kjær og berettter om en sag som politiet netop har orienteret ham om:

Da kunden ikke ville betale et ekstra nytårs startgebyr, stoppede chaufføren vognen og smed kunden ud. Derefter åbnede han bagagerummet og truede kunden med cykelstativet, fordi denne stadig ikke ville betale nytårsgebyret, selv efter han var sluppet ud af vognen.

peter.kronsted@jp.dk