»Krøllede hjerner og nørder« skal løse den kollektive trafiks problemer

Transportministeren har nedsat et ekspertudvalg, der i løbet af de næste halvandet år skal komme med anbefalinger til fremtidens kollektiv transport.

Artiklens øverste billede
Bustrafikken i store dele af landet har store problemer med stigende udgifter og faldende passagertal. Arkivfoto: Michael Drost-Hansen

Eksperter med en meget blandet baggrund – fra fremtidsforskning til trafikøkonomi – skal inden udgangen af 2024 komme med deres bud på, hvordan man kan sikre kollektive trafik i hele Danmark.

Og uden at bruge flere penge.

Transportminister Thomas Danielsen (V) præsenterede torsdag det nye udvalg, der får en garvet trafikekspert, nuværende trafik- og plandirektør i Vejdirektoratet, Helga Theil Thomsen, som formand, mens en professor i trafikøkonomi, en fremtidsforsker og en repræsentant for cykeludlejningsvirksomheden Donkey Republic er med til at vise bredden.

Thomas Danielsen har som minister de seneste måneder oplevet, hvordan økonomien i de kollektive busselskaber er blevet stadig dårligere, og hvordan kunderne stille og roligt forsvinder fra busserne, fordi der bliver færre og færre afgange. Han er derfor glad for, at udvalget, der blev aftalt i regeringsgrundlaget, nu endelig er på plads. 

Ministeren har offentligt erkendt, at der i dag er områder af Danmark, hvor det nærmest er umuligt at bo, hvis man ikke har en bil. Thomas Danielsen peger især på, at det er de unge og de ældre, der er udfordret i forhold til den kollektive trafik.

»Der er brug for en kortlægning af borgernes transportbehov og for at få et udviklingskatalog over nye kollektive tilbud. Der er brug for at få sammentænkt mulighederne, fordi vi skal sikre, at uddannelsessøgende kan komme til deres studier uden brug af bil og uden at være nødt til at have et kørekort. Og så skal vi sørge for, at ældre kan komme til deres aktiviteter.«

»Derfor skal vi tænke ud af boksen,« siger transportministeren, der understreger, at en af hovedopgaverne for den kollektive trafik er at binde Danmark bedre sammen.

Han har store forventninger: 

»Vi sætter krøllede hjerner og nørder sætter sammen i et rum, og så har de helt frie rammer til at komme med deres anbefalinger. Jeg er meget spændt på at høre, hvad de kommer frem til,« lyder det.

Den nye formand mener, at opgaven er ganske klar:

»Noget af det, der giver mening at kigge på, er, hvor meget det koster at rejse langt og kort. Vi skal sikre mobilitetstilbud for alle, og den kollektive trafik har også en rolle i den grønne omstilling. Så takststrukturen skal indrettes, så den gøres attraktiv til at sikre de formål,« siger Helga Theil Thomsen til Ritzau.

Transportministeren peger på, at regeringen har tilladt de regionale trafikselskaber at låne flere penge, ligesom der er kommet ekstra tilskud fra staten for at dække ekstraudgifterne under coronakrisen. Han peger også på, at trafikselskaberne får lov at hæve taksterne markant til næste år.

Det har dog ikke tilfredsstillet trafikselskaberne, der flere gange har peget på, at tilladelsen til at hæve priserne kommer alt for sent til at undgå at der bliver nedlagt yderligere ruter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.