Hver fjerde elev har behov for støtte – men ikke alle får det

Der er stadig mange udfordringer med at sikre ordentlig skolegang for børn med særlige behov, siger minister.

Artiklens øverste billede
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) ser fortsat udfordringer med at sikre ordentlig skolegang for børn med særlige behov. Arkivfoto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Næsten hver fjerde elev i folkeskolens udskoling får specialpædagogisk støtte - eller vurderes at have behov for det.

Det fremgår af en ny evaluering af skolernes arbejde med inklusion, som Vive - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd - har lavet.

Inklusion er målsætningen om at fastholde eleverne som en del af klassefællesskabet, så børn med særlige behov ikke udskilles til særlige tilbud.

Men evalueringen viser, at andelen af børn i specialtilbud - trods målsætningen om inklusion - vokser.

Andelen af børn i specialklasser og specialskoler er steget. I de almene skoleklasser er der også flere, der modtager støtte.

Men en andel - 7,5 procent af udskolingseleverne - har ifølge evalueringen et behov for støtte, som ikke indfries.

En anden udfordring er lærernes kompetencer.

Mellem 30 og 50 procent af de skoleledere og lærere, der har deltaget i undersøgelsen, vurderer, at der ikke er tilstrækkelige kompetencer til at undervise og støtte elever med særlige behov.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) erkender, at der fortsat er noget at arbejde med på området.

- Der er stadig mange udfordringer med at få sikret en ordentlig skolegang for børn med særlige behov. Men heldigvis viser rapporterne også, at politik virker, siger ministeren i en kommentar på ministeriets hjemmeside.

Hun hæfter sig ved, at der også er positive resultater i undersøgelsen. Blandt andet indsatsen over for ordblinde elever.

- Indsatserne med at opspore ordblindhed har for eksempel ført til en stigning i andelen af elever, der er identificeret som ordblinde. Det er forudsætningen for at kunne hjælpe hurtigere, siger hun.

Partiet SF mener, at evalueringen kalder på politiske drøftelser. Børneordfører Charlotte Bromann Møller mener, at økonomi spænder ben for de elever, der har et udækket behov for støtte.

- Det kan ikke nytte noget, at skolerne arbejder for at undgå, at elever får støtte og specialundervisning, de har brug for. Så bliver inklusionen jo eksklusion, og det vil gå hårdt udover barnet, siger Charlotte Broman Mølbæk i en kommentar.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.