TV 2-journalist forlod pressetur i Grønland efter konflikt

En konflikt fra sidste år begrænsede TV 2's dækning af statsministerbesøg hos Grønlands landsstyreformand.

Artiklens øverste billede
En journalist fra TV 2 måtte stoppe med at dække Mette Frederiksens (S) officielle besøg i Grønland, da en konflikt mellem TV 2 og landsstyreformand Múte B. Egede overskyggede dækningen. Foto: Christian Klindt Sølbeck/Ritzau Scanpix

En journalist fra TV 2 måtte forlade en pressetur med Grønlands landsstyreformand, Múte B. Egede, onsdag.

Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.AG torsdag.

TV 2-journalisten var på pressetur i Ilulissat for at dække statsminister Mette Frederiksens (S) besøg i Grønland, men journalisten følte sig nødsaget til at trække sig, da hun blandt andet blev udelukket fra et pressemøde.

Det skyldes en uoverensstemmelse mellem tv-stationen og landsstyreformanden.

Konflikten går tilbage til den grønlandske valgkamp sidste år, hvor TV 2 bragte en falsk historie om Múte B. Egede.

I artiklen var Múte B. Egede, formand for partiet Inuit Ataqatigiit (IA), beskyldt for at være inhabil i sager, han selv kunne drage økonomisk fordel af.

TV 2 trak efterfølgende historien tilbage, fordi den ikke var sand, og beklagede forløbet.

Journalisten Phillippa Maigaard Filtenborg, der arbejder som freelancer for TV 2, siger til Sermitsiaq.AG, at hun på denne uges pressetur blev frataget retten til at stille spørgsmål til Múte B. Egede.

- Hvis det skal være på den måde, så må de skrive på forhånd, at de ikke ønsker at udtale sig til TV 2, og så må vi bruge de officielle klagemuligheder, vi har som fri presse.

- Jeg vil ikke stå som privatperson og journalist og tage den konflikt, der ikke har noget med mig som person at gøre, siger Phillippa Maigaard Filtenborg til Sermitsiaq.AG.

Hun tilføjer, at sagen er fra før hendes tid som freelancer på tv-stationen.

Múte B. Egede oplyser i et skriftligt svar til Sermitsiaq.AG, at uenigheden bunder i konflikten mellem ham og TV 2 under valgkampen.

Han understreger, at konflikten ikke handler om journalisten, men om TV 2. Han har tidligere udtalt, at han mener, at TV 2’s historie var plantet for at påvirke valgets udfald.

TV 2 har ikke udtalt sig i forbindelse med Sermitsiaq.AG’s artikel.

Ulla Østergaard fratrådte sin stilling som redaktionschef på TV 2 i forbindelse med sagen.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.