Æble-isvin skal være eksport
Ny dessertvin lavet på frosne æbler skal udkonkurrere udenlandsk vin - håber idémanden.
Æble-isvin skal være den nye store eksportvare. Det arbejder Jens Skovgaard Pedersen fra Læsten ved Randers nemlig på, oplyser dr.dk.
Han har netop begyndt en produktion af æble-isvin, som er dessertvin lavet af æbler, som er frosset uden for på naturlig vis.
Håbet er, at æble-isvinen kan komme til at måle sig med de bedste dessertvine fra Frankrig, Tyskland og Canada.
Vil udfordre Canada
I øjeblikket er Canada det eneste land, som producerer æble-isvin.
"Og der er de jo sikre på 25 graders frost om vinteren," siger Jens Skovgaard Pedersen.
Det er svært at konkurrere imod, så randrusianeren vil forsøge at fryse æblemosten i mindre bokse. Ifølge Jens Skovgaard Pedersen gør hans vin, der kun er lavet på forsøgsbasis, den canadiske vin rangen stridig.
Læs også: Dansk vinavl boomer