Fortsæt til indhold
Mad & Vin

Æble-isvin skal være eksport

Ny dessertvin lavet på frosne æbler skal udkonkurrere udenlandsk vin - håber idémanden.

Æble-isvin skal være den nye store eksportvare. Det arbejder Jens Skovgaard Pedersen fra Læsten ved Randers nemlig på, oplyser dr.dk.

Han har netop begyndt en produktion af æble-isvin, som er dessertvin lavet af æbler, som er frosset uden for på naturlig vis.

Håbet er, at æble-isvinen kan komme til at måle sig med de bedste dessertvine fra Frankrig, Tyskland og Canada.

Vil udfordre Canada

I øjeblikket er Canada det eneste land, som producerer æble-isvin.

"Og der er de jo sikre på 25 graders frost om vinteren," siger Jens Skovgaard Pedersen.

Det er svært at konkurrere imod, så randrusianeren vil forsøge at fryse æblemosten i mindre bokse. Ifølge Jens Skovgaard Pedersen gør hans vin, der kun er lavet på forsøgsbasis, den canadiske vin rangen stridig.

Læs også: Dansk vinavl boomer