Fortsæt til indhold
Kronik

Boligpriserne løber fra de unge, mens de passive gevinster skånes

Din vigtigste investering er ikke din uddannelse. Det er dine forældres boligkøb.

Simon TroelsenIngeniørstuderende, Brabrand

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Jeg hedder Simon, er vokset op på en gård uden for Snejbjerg – en forstad til Herning – og læser nu til ingeniør i Aarhus. Jeg bor på et kollegieværelse i udkanten af byen til 3.900 kr. om måneden, ikke fordi jeg er særlig beskeden, men fordi det er det, der er råd til, mens jeg studerer.

Jeg er også liberal. Ikke som politisk etiket, men som grundholdning. Jeg tror på, at indsats skal belønnes, at markedet er et bedre redskab end staten til at fordele ressourcer, og at skattesystemet bør belønne dem, der arbejder, investerer og skaber noget. Det er derfor, det danske boligskattesystem provokerer mig, ikke på trods af min liberalisme, men på grund af den.

Tager jeg toget ind til Aarhus C og kigger på lejlighedspriserne, ser jeg en virkelighed, der rykker sig hurtigere, end jeg kan spare op. Lejlighedspriserne i Aarhus steg med 9,1 pct. det seneste år. Det er ikke ejerne, der har gjort sig fortjent til det. Det er fællesskabets investeringer i infrastruktur, uddannelsesinstitutioner og byudvikling, der er landet i private lommer. Og skattesystemet er designet til at lade det ske.

Det burde provokere Venstre lige så meget som Enhedslisten. Det gør det bare ikke.