Fortsæt til indhold
Kronik

Omsorgsinstinktet, kønsdebatten ikke vil vedkende sig

Jeg ønsker et samfund, hvor vi tør sige, at mænd og kvinder er forskellige, og at forskel ikke er farlig, men værdifuld.

Marie Sinding-OlsenSocial- og sundhedsordfører, Konservativ Ungdom

Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Jeg er en ung kvinde i starten af 20’erne, og jeg er træt. Træt af at få at vide, at det smukkeste ved mit køn er noget, vi bør mistænkeliggøre, nedbryde eller forklare væk. Omsorg. Blidhed. Tilknytning. Evnen og lysten til at tage vare på andre. Alt det, der i årtusinder har været forbundet med kvindelighed, bliver i dag reduceret til undertrykkende kønsnormer. Som om kvindelighed er et fængsel, vi skal befries fra, snarere end en arv, vi kan bære med stolthed.

Jeg føler ikke, at ligestillingsdiskursen udvider mit råderum. Jeg oplever, at den indsnævrer det. For i forsøget på at gøre mænd og kvinder ens, er man begyndt at angribe det, der gør os forskellige – især det kvindelige omsorgsinstinkt.

Jeg synes, noget af det smukkeste ved kvindeligheden er, at vi er skabt med et omsorgsgen. Men det er ikke en præmis, ligestillingsdebatten tillader. I dag er den udbredte opfattelse, at kvinders omsorgsorientering alene skyldes miljø, opdragelse og sociale forventninger. Selvom jeg anerkender, at miljøet selvfølgelig også spiller ind, må vi ikke udelukke biologien fra ligningen.

Et nyt studie fra Københavns Universitet har vist, at graviditet i sig selv ændrer kvinders måde at reagere på spædbørn på. Gravide kvinder bliver mere opmærksomme på spædbørns gråd, ansigter og bevægelser, også når barnet ikke er deres eget.

»De gravide følte samtidig større trang til at tage babyen op,« siger psykolog og forsker Anne Bjertrup, som har været med til at udføre studiet. Det sker, før moderskabet som rolle overhovedet er begyndt. Kvindekroppen forbereder sig ganske enkelt på omsorg. Ikke fordi noget patriarkat har tvunget den til det, men fordi den er skabt til det. Det er en del af forklaringen på, hvorfor omsorg falder mange kvinder så naturligt.

Hvis man vil afvise biologiske omsorgstendenser hos kvinder, må man i praksis også afvise evolution som forklaringsramme. Evolutionens mål er overlevelse, og når det ene køn bærer barnet i sin krop, føder det og ernærer det i dets første tid, sætter det spor. Gennem hundrede tusinde år har det formet kvinders instinkter, opmærksomhed og naturlige orientering mod omsorg. Det betyder ikke, at mænd ikke kan være omsorgsfulde. Men det betyder, at kvinder har en stærkere og mere stabil omsorgsorientering, fordi deres kroppe og nervesystemer har udviklet sig i den retning.

Jeg er ked af at skulle være budbringeren, men evolutionen tager ganske enkelt ikke højde for politiske ideologier. Den forholder sig kun til én ting – og det er overlevelse. Det siger næsten sig selv, at et stenalderfællesskab, hvor rollerne var vendt på hovedet – hvor kvinden gik på jagt, og manden blev hjemme for at amme børnene – næppe ville have været bæredygtigt. Sådan et fællesskab ville ikke have overlevet særlig længe.

Selvom vi i dag lever i et moderne velfærdssamfund med teknologi, ligestillingspolitik og uendelige valgmuligheder, er vores biologi ikke blevet omskrevet. Ser man på Beskæftigelsesministeriets rapport ”Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2024”, står mønstret stadig klart: Mænd dominerer de fysisk krævende fag i byggeri, transport og industri, mens kvinder i markant højere grad vælger sundhed, omsorg og undervisning.

Ser vi tilbage på vores stenalderfamilier, hvor mænd jagede og beskyttede, og kvinder bar, nærede og holdt sammen på familien, var det ikke ideologi, men nødvendighed. Og selvom vi i dag ikke lever i huler, har vores kroppe og tilbøjeligheder ikke ændret sig i samme tempo som vores samfund. Hvis forskellene udelukkende var et produkt af miljø og normer, burde de være ved at opløses i et af verdens mest ligestillede lande. Men de består og peger på, at der ligger noget dybere indlejret i os end blot miljø – formet gennem generationer, og som ikke forsvinder, bare fordi man ønsker det.

Jeg må nok bekende kulør: Jeg er en konservativ ung kvinde. Ikke fordi jeg af princip længes efter gamle dage og Morten Korch-idyl, men fordi jeg ikke ser nogen grund til at opløse det, der fungerer. Jeg tror ikke, at køn blot er en social rolle, vi frit kan tage af og på, som det passer os. Jeg tror, det er noget, vi er.

Det postmoderne samfund har med næsten religiøs iver forsøgt at gøre køn flydende og til forhandling. Den toneangivende postmodernist Judith Butler hævdede, at køn ikke er noget, man er, men noget, man gør. Resultatet har været, at det ikke længere er opgøret med det traditionelle, der vækker opsigt, men loyaliteten over for det.

Noget, jeg finder dybt paradoksalt, er, at man har talt varmt om det frie valg – men i praksis kun så længe, valget peger i den “rigtige” retning. En kvinde, der prioriterer karriere, status og økonomisk uafhængighed, hyldes som frigjort og stærk. Men vælger en kvinde at gå hjemme, tage sig af sine børn eller sætte omsorg over løn, bliver hun mødt med mistillid og moralsk løftede pegefingre. Hun er pludselig blevet et symbol på tilbageskridt, som om hendes valg underminerer andres.

Det er tankevækkende, at en ny undersøgelse, The Nordic Women Report fra Aller Media, viser, at hver fjerde unge kvinde mellem 18 og 29 i Danmark i hemmelighed drømmer om en mandlig forsørger og muligheden for at prioritere kernefamilien og måske endda være hjemmegående. Det burde ikke være en hemmelig drøm, for der er intet kvindeundertrykkende i at ønske sig en mandlig forsørger og at prioritere kernefamilien først. Hvis man udskammer kvinder for deres livsvalg blot med modsat fortegn end tidligere generationer gjorde, så har man ikke skabt frihed. Man har blot udskiftet én norm med en anden.

At tale om biologiske forskelle mellem mænd og kvinder er i den moderne kønsdebat blevet en provokation i sig selv, som om selve iagttagelsen er et overgreb. Det bliver betragtet som strengt sexistisk. Men hvis alt, der adskiller kønnene, per definition er sexistisk, forsvarer vi ikke ligestilling, men forsøger at presse mennesket ned i den samme form som småkager fra den samme udstikker. Biologi er et vilkår, og at anerkende den er ikke at fastlåse kvinder, men at tage kvinders erfaringer, kroppe og tilbøjeligheder alvorligt, også når de ikke passer ind i tidens ideologiske idealer. Tværtimod bliver friheden hul, hvis den kun kan eksistere på bekostning af sandheden. Måske er det netop frygten for forskel og ikke forskellen selv, der har gjort kønsdebatten så uforsonlig.

Jeg ønsker ikke et samfund, hvor kvindelighed konstant skal legitimeres gennem mandlige idealer. Jeg ønsker et samfund, hvor vi tør sige, at mænd og kvinder er forskellige, og at forskel ikke er farlig, men værdifuld, netop fordi forskellighederne komplementerer hinanden. Kønsnormer er ikke nødvendigvis lænker. De er også mønstre, erfaringer og nedarvet viden, som er opstået, fordi de fungerede. Derfor er kvinders omsorgsgen ikke en svaghed, der skal overvindes, men en styrke, som har holdt familier, fællesskaber og samfund sammen, længe før nogen skrev manifest om ligestilling. Hvis vi virkelig vil kvinder det godt, bør vi holde op med at nedbryde det mest kvindelige og i stedet beskytte og hylde det.