Nordvestjysk filmskoleelev: Behold filmskolen og filminstituttet i København
Jeg tror ikke på, at vi pludselig føder flere filmskabere med stærke, kunstneriske nødvendigheder uden for København ved at flytte filmskolen. Kunstnere afhænger ikke af beliggenhed. Men kvaliteten af filmuddannelsen gør i allerhøjeste grad.
Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
Alex Ahrendtsen og Dansk Folkeparti vil flytte filmskolen og filminstituttet ud af København, og så vil de nedlægge talentstøtteordningen New Danish Screen.
Jeg vil gerne sige noget om filmskolen, hvor jeg studerer nu.
Jeg er født og opvokset i Thisted. DSB’s endestation. Det tager fem timer og et kvarter at komme med lyntoget fra København til Thisted. Jeg kommer ikke fra et hjem med klaver. Min mor er rengøringsdame og plejemor. Min far er efterskolelærer. Min lillebror er murer. Jeg bor i København og er manuskriptforfatterstuderende på Den Danske Filmskole.
Ifølge Alex Ahrendtsen er der en »meget snæver rekruttering fra et lille område til en branche, der har stor betydning kulturelt«. For at skabe en bredere rekrutteringsproces vil Alex Ahrendtsen og DF så flytte filmskolen ud af København.
Hverken De Konservative eller Venstre er afvisende over for Dansk Folkepartis filmudspil, men Bertel Haarder understreger dog, »at det vigtigste er, at kvaliteten i dansk film styrkes«.
Det vil ikke ske med dette filmudspil, tværtimod.
Kunstnere skal migrere, fysisk og sjæleligt. At flytte sig er en del af dannelsesrejsen. Fundamentet for den dannelsesrejse er en kunstnerisk vilje.
For at fungere optimalt skal filmskolen ligge der, hvor filmbranchen er. Og det er i København. Filmbranchen kan konstant være i berøring med og trykteste den enkelte elevs evner og kunstneriske udvikling igennem evalueringer, undervisningsforløb og diverse udvalg. Det, mener jeg, styrker mangfoldigheden.