Fortsæt til indhold
Kommentar

Hvis jeg var statsminister: Der er meget at sige undskyld for

I min sidste klumme i Jyllands-Posten vil jeg gerne give min version af en nytårstale – hvis jeg var statsminister.

Carolina M. MaierSociolog og klummeskribent

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

På sin Instagram-konto bad statsministeren sine følgere give deres bud på, hvad de synes, nytårstalen skal handle om. Jeg har tilladt mig at skrive den nytårstale, jeg ville holde, hvis det var mig, der var statsminister. Værsgo:

Kære alle, tak for jeres bidrag til vores fælles samfund. Jeg ved, at I alle gør jeres bedste – for fællesskabets skyld, for jeres familiers skyld og for jeres egen skyld. De seneste måneders debat antyder, at mange ønsker at arbejde mindre. Det kan jeg godt forstå, når man ser på, hvordan vores arbejdsliv har udviklet sig over de seneste årtier: med stigende instrumentalisering, stigende intensitet, alt for meget pseudo-arbejde og alt for stor politisk indblanding i f.eks. skolelærernes arbejde. For nylig kom det frem, at det særligt er de unge, der vægter arbejdslivet mindre og fritidslivet mere. Det er ikke mærkeligt, at de unge ser på fremtiden med håbløshed, når vi ser på, hvad det er for en fremtid, der tegner sig med stigende temperaturer og en galopperende klimakrise.

Jeg lover jer, at jeg, al den tid jeg måtte få lov at være statsminister, vil gøre mit absolut yderste for at gennemføre politiske løsninger, som bremser klimaforandringerne. Jeg ved godt, at det måske kan koste mig statsministerposten, fordi mange vil opleve, at vi fra politisk hold indfører reguleringer, der begrænser borgerens frie valg. Men hvis det bliver konsekvensen, så må det være sådan. Det er, alt andet lige, vigtigere at bremse klimaforandringerne, end at jeg skal genvælges som statsminister. Min opgave er, først og fremmest, at gøre alt, jeg kan, for at sikre en bæredygtig og levedygtig klode til vores børn og børnebørn.

Jeg vil også gerne give en undskyldning for, at jeg tog så entydigt parti for Israel i krigen i Gaza. Jeg fordømmer al terror og tager dybt afstand fra Hamas. Men jeg fordømmer også, at Israel slår alt for mange civile, ikke mindst kvinder og børn, ihjel i sin monstrøse krigsførelse. Og jeg fordømmer enhver form for styre, der kalder sig et demokrati, men samtidig opfører sig som en besættelsesmagt. Danmarks opgave i krigen mellem Israel og Hamas er at presse på for en våbenhvile og for fredsforhandlinger, så de civile i Gaza kan få deres liv tilbage, og vi kan få en varig løsning for på en alt for langvarig konflikt.

Til sidst vil jeg gerne sige til alle jer unge mennesker, at jeg godt kan forstå, I synes, livet kan være svært. Vi har fra politisk hold de seneste år gjort alt det forkerte for, at I kan se på fremtiden med håb og skaberkraft. Vi har ikke lyttet til jeres ønsker om radikale politiske løsninger på klimaforandringerne. Vi har skåret ned på længden af jeres universitetsuddannelser – det sted, hvor I netop skulle have tid til at fordybe jer, følge jeres nysgerrighed og i fællesskab udvikle idéer og visioner for den fremtid, lige præcis I ønsker jer. Og senest har vi indgået en aftale om at fjerne det sjette SU-år, hvilket presser jer til at skulle være helt sikre på jeres uddannelsesvalg, uagtet at I er så unge og har brug for rum til at puste ud, hvis det bliver for hårdt undervejs. Det var en klar fejl. Undskyld for det.

Jeg vil gå ind i 2024 med en oprigtig vision om at rette op på mine fejl, lægge enhver ambition om at bevare magten fra mig og lytte til jer, der bor og lever, ønsker og håber, drømmer og længes, ånder og elsker i vores lille land hver eneste dag. Rigtig godt nytår!

Carolina Magdalene Maier (f. 1973) er sociolog og klummeskribent. Hun er forfatter til en række sociologiske og lægevidenskabelige tidsskriftartikler samt antologibidrag. Hun er tidligere medlem af Folketinget for Alternativet. Hun søger nu opstilling til Folketinget for Radikale i København.