Vores kroppe er ikke reservedelslager for staten
I vores etiske debatter glemmer nogle den umiddelbare fornemmelse for, hvad et menneske er. For eksempel i debatten om organdonation.
»Vil I donere hans hjerte? Han har et ungt stærkt hjerte, det kan I jo tænke over, siger lægen – og jeg græder og græder, hans hjerte, hans hjerte.«
Sådan skriver Naja Marie Aidt i sit ubærligt smukke og rystende sorgværk, ”Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage”, om sønnen Carls død. Carl var organdonor. Og Aidt beskriver den situation, som jeg tror, mange pårørende til organdonorer står i ved et dødsfald: »Jeg kan ikke give hans hjerte væk, jeg kan ikke begrave ham uden hans hjerte. Vi kan ikke gøre ham hjerteløs.«
Hjertet, der pumper blodet og livet rundt i kroppen. Hjertet, der jubler og skælver – sørger og elsker og længes. Hjertet, som en 15-årig pige manglede og ventede på en donation af, da hun døde. I sorg og afmagt stillede hendes far borgerforslaget om, at danskerne automatisk fra fødslen er tilmeldt Donorregisteret – for aktivt at skulle framelde sig, hvis ikke man ønsker at være organdonor. Hans håb er, at færre vil miste livet, mens de venter på et organ – at færre vil miste én, de elskede, som han selv gjorde. Og man forstår ham godt, hans fortælling er hjerteskærende. At miste sit barn. Medfølelsen tilsiger os på alle måder, at enhver dansker bør figurere i et organdonorregister. Umiddelbart det mest retfærdige.
Men jeg forstår også godt Aidts forbehold; kan man begrave den elskede, sit barn, uden hjerte? Begge fortællinger om forældre, der har mistet deres børn, vidner om, hvor følsomt spørgsmålet om organdonation er.
Spørgsmålet organdonation er en vanskelig og følelsesladet etisk samtale, man må føre med sig selv, med sine nærmeste og med sin Gud, hvis man tror på sådan en.
Et af argumenterne for den automatiske tilmelding er altid, at mange gerne ville tilmeldes, men bare ikke har fået det gjort. Men det er måske mere sandsynligt, at den manglende tilmelding også handler om tvivl, og spørgsmålet organdonation er en vanskelig og følelsesladet etisk samtale, man må føre med sig selv, med sine nærmeste og med sin Gud, hvis man tror på sådan en. Og det er derfor en stor lettelse, at Etisk Råd klart har meldt ud, at rådet er imod en automatisk tilmelding af donorregisteret.
Det undrer mig derimod såre, at vore (i hvert fald på papiret) liberale sundhedsminister, Sophie Løhde, støtter den småkommunistiske tankegang, at alle danske kroppe som udgangspunkt fra fødslen er tilmeldt Donorregisteret og dermed tilhører staten. Og staten tager således ansvaret for en beslutning om, hvad der er etisk rigtigt i et meget personligt forhold og reducerer mennesket til at være et reservedelslager for staten.
Udover at menneskesynet forvrides, hvis lovgivningen ændres – ja, så stiller staten borgeren under et uhyggeligt moralsk pres og fordrer den helt ubetingede barmhjertighed af den enkelte, hvorved en aktiv framelding kan opfattes som egoistisk, egenkærlig, udemokratisk, usolidarisk – ja, hjerteløs. Og fremkalde en urimelig følelse af utilstrækkelighed hos den borger, der måske gerne ville modtage et organ til sig selv eller sine nærmeste uden at vide sig parat til at gøre gengæld.
Den generøsitet må vi have over for hinanden som mennesker, for vi er ikke skabt til at føre et en til en-regnskab med hinanden, men at leve i ansvar og pligt over for hinanden. Men i tidens etiske debatter er der noget mærkeligt selvmodsigende, der viser, at vi har miste den umiddelbare fornemmelse for, hvad et menneske er. I spørgsmålet om abort såvel som spørgsmålet om religiøs omskæring af drengebørn er individets ret til selvbestemmelse over egen krop altid hovedargumentet. Hvorimod retten til selvbestemmelse over egen krop er suspenderet i spørgsmålet om automatisk organdonation – her inddrages kroppen som statens ejendom og instrumentaliseres og reduceres til et redskab, der kan redde et andet af statens menneskeliv.