Fortsæt til indhold
Kommentar

Jeg har på ingen måde lyst til at træde på en person, der allerede ligger ned, men hold nu op, Inger Støjberg

Danske værdier? Er retsstaten og tanken om, at alle er lige for loven, ikke danske værdier? Denne sag handler overhovedet ikke om barnebrud, men om lovbrud.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, lyder: En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans stillings beskaffenhed.

25 ud af 26 dommere var enige i, at Inger Støjberg forsætligt har overtrådt ministeransvarlighedsloven ved at iværksætte og fastholde den ulovlige administration.

For enhver, der tror på retsstaten, burde der ikke herske nogen tvivl: Dommen er afsagt, og Inger har begået lovbrud, akkurat som mange af os har påstået i årevis.

Inger Støjberg havde selvfølgelig noget andet at sige efter domsafsigelsen. Hun sagde nemlig følgende: »Jeg er meget, meget overrasket. Det må jeg sige, og jeg synes, det er de danske værdier, der har tabt i dag, det er ikke bare mig, men de danske værdier. Det er det eneste scenarie, jeg ikke havde forberedt mig på, fordi jeg mente, at det var fuldstændig urealistisk. Men det er så der, vi er nu.«

Jeg har på ingen måde lyst til at træde på en person, der allerede ligger ned, men hold nu op, Inger Støjberg.

Danske værdier? Er retsstaten og tanken om, at alle er lige for loven, ikke danske værdier? Denne sag handler overhovedet ikke om barnebrud, men om lovbrud, og det ved du også godt, Inger Støjberg.

Hvis du virkelig har et problem med islam og gamle traditioner, og du gerne vil se ændringer på det område, så kunne du eventuelt begynde med at stille dig kritisk over for dronningen, når hun næste gang, sammen med udenrigsministeren og en erhvervsdelegation, igen rejser til wahabismens højborg, Saudi-Arabien. Der findes i hvert fald mange andre områder, hvor du kunne råbe højt og bruge din indflydelse på, hvis du virkelig vil bekæmpe en gammel mandsdomineret religion/tradition på.

Alt anden snak om danske værdier og din påstand om, at du med dit lovbrud ville hjælpe pigerne – det er bare symbolpolitik.

Inger Støjberg har siddet i Folketinget i 19 år og ved selvfølgelig godt, at der er et publikum for hendes værdipolitik. Et publikum, der æder symbolpolitikken råt. Et publikum, der stiller sig ukritisk, når det omhandler lige præcis de emner, som det selv finder rigtige. Denne vælgergruppe findes i alle lande, og de køber fortsat allesammen fortællingen om Gud, konge og fædreland.

Det er bl.a. også derfor, at vi ser de partier, som spiller på værdipolitikken, som f.eks. Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti, gå ud og agere overrasket og chokeret over domsafsigelsen.

Denne sag handler overhovedet ikke om barnebrud, men om lovbrud, og det ved du også godt, Inger.

Pernille Vermund sagde, at hun har taget fejl, da hun hele tiden har ment, at der ikke var grundlag for at rejse en rigsretssag mod Støjberg. Hun mener fortsat, at Støjberg er velkommen i partiet, hvis hun er enig i Nye Borgerliges politik. Pernille Vermund kommer ikke til at stemme for, at Støjberg er uværdig i forhold til at fortsætte i Folketinget.

Det samme er gældende for Dansk Folkepartis måske kommende formand, Morten Messerschmidt. Han mener heller ikke, at man skal til at fjerne Støjbergs værdighed, og han havde i øvrigt regnet med, at Støjberg ville blive frifundet, derfor er han også temmelig overrasket. Messerschmidt har selvfølgelig også en dom hængende over hovedet, og måske ender han også med at blive stemt uværdig.

Hvad skal vi dog stille op med de her værdikrigere? Støjberg har brudt loven, hun har fået en dom, som rigtig mange for længst havde regnet med, at hun ville få, og så er den vel ikke længere? Det her med, at nogle godt må bryde loven, fordi vi mener det samme som dem, eller fordi vi kan lide dem, det går simpelthen ikke i en retsstat. Det er en farlig vej at begive sig ud på.

Lov er lov og skal gælde for alle.

De større og ”mindre” populistiske partier har heldigvis givet udtryk for, at de vil stemme for, at Inger ikke længere skal være medlem af Folketinget. Jeg håber, at politikerne denne gang holder, hvad de lover. På samme måde som det har store konsekvenser for alle ”os” andre, hvis vi begår noget kriminelt, så skal det også have store konsekvenser for Inger. Du kan ikke have brudt loven forsætligt som minister og så bare fortsætte i folkets ting, som var intet hændt.

Nu hvor rigsretssagen mod Inger Støjberg koster staten og skatteborgerne omkring 15,5 mio. kr. i advokatregning, så kan politikerne som minimum stemme Inger Støjberg som uværdig til at sidde i folkets ting. Om de gør det, samtidig med at de kigger Inger i øjnene, eller om de sidder et andet sted og følger med i afstemningen, det må de selv om. Det her handler om at sætte en tyk, fed streg under princippet om, at alle er lige for loven.

Jeg er ikke i tvivl om, at Inger nok skal vælges ind igen ved næste valg, i hvert fald så længe at vi har den vælgergruppe, som jeg længere oppe har beskrevet, og når vi samtidig har 63 tusinde vælgere i dette ganske land, som ved seneste folketingsvalg stemte på Rasmus Paludans parti, Stram Kurs.

På trods af det håber jeg, at Ingers lovbrud kan være med til at bryde med den gældende norm om, at der gælder andre regler for politikerne og magthaverne, end der gør for os andre ”almindelige” mennesker. Ligeledes bryde med normen om, at folk med en magtfuld position i samfundet, med en vigtig titel eller dem med en stor pengepung, skal have andre fordele fremfor alle ”os” andre.

Der må nemlig ikke eksistere denne form for forskel mennesker imellem.