Fortsæt til indhold
Kommentar

Kun blockchain-valuta kan forhindre hvidvask

Alternative løsninger virker ikke ordentligt.

Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.

Jeg skrev tidligere om, at bankerne lukker inden for en kortere årrække, her i Jyllands-Posten, og jeg skrev også om hvidvask i banksektoren. En måde, hvorpå man kan fjerne denne hvidvask, er via blockchain – flere læsere vil sikkert straks påpege, at blockchain-valutaen bitcoin vel næppe tilbyder meget andet end netop hvidvask, men så er de også skruet anderledes sammen end mig og mine tanker. Blockchain er vel nok også et af de seneste års største buzzwords i den finansielle branche. Mange taler om det, men færre har det fulde overblik over potentialet.

Den svenske Riksbank satser f.eks. allerede benhårdt på e-kronen, og mulighederne diskuteres også allerede lystigt i Danmark. Allerede I 2016 udtalte nationalbankdirektør Lars Rhode til Bloomberg: »Det vil især have stor værdi, når det gælder små betalinger og mikrobetalinger. Det vil være hurtigere, billigere og lettere, hvis du og jeg kan gennemføre betalingerne elektronisk,« men det er allerede begrænset, hvad effekt dette vil have. Forestil dig i stedet, at blockchain tracker alle elektroniske penge, således at hvidvasken fjernes. At alle altid kan se ejerhistorikken på den enkelte krone, eller euro om man vil, elektronisk. Dermed fjernes selve hvidvaskdelen, da hver eneste lille mønt er unik, og man kan ikke længere skjule oprindelsen af ens midler, da man ved om pengene er tilkommet fra Baltikum eller Panama.

Hvis Danmark virkelig skal gøre en indsats mod hvidvask, er dette vejen frem. Lige nu påføres de finansielle institutioner blot flere og flere begrænsninger, så de almindelige virksomheder får svært ved at få en konto i fremtiden. Jeg kender en del virksomheder, især inden for fintech, som ikke længere kan åbne en konto i en dansk bank.

Den 3. april 2019 advarede Finanstilsynet via det internationale erhvervsmedie Bloomberg mindre danske banker, hvor direktøren udtalte følgende: »De skridt, som vi har taget nu, og som den danske regering med bred støtte i Folketinget har taget, vil tage os et langt stykke hen ad vejen som led i at bygge den stærkeste regulatoriske ramme i Europa.« Minusset er bare, at dette stadig er på bagkant, og der blot kommer flere regler. Hvis man virkelig skal hvidvask til livs, så skal bankerne kunne stoppe hvidvasken, inden den finder sted og ikke efterfølgende, for der er skaden allerede sket til skade for det enkelte institut og Danmarks image ude i verden.

At Finanstilsynet løfter pegefingeren over for bankerne, er på sin vis også ok, men Finanstilsynet og politikerne kunne også bare have læst i samme dags udgave af Børsen. Bankerne og brancheforeninger vil gerne bekæmpe hvidvask, men mangler hjælp til f.eks. tilladelse til at kunne dele kundeoplysninger med andre banker i forbindelse med oprettelse af nye kunder i de respektive banker. For som cheføkonom i SMV Danmark Lars Magnus Christensen udtaler til Børsen: »Med de verserende hvidvasksager in mente så er det svært at forestille sig, at der skrues ned for dokumentationskravene. Men løsningen kunne eksempelvis ligge i, at man tager sin historik med fra bank til bank. Således vil en virksomheds historik og andre data kunne skabe mere transparens for bankerne og derved lette dokumentationsbyrden for virksomheden, da oplysningerne kan trækkes andetsteds.« Også juridisk direktør i Finans Danmark ser positive perspektiver i en fælles platform for bankerne og udtaler følgende: »Det ville være rigtig fint, hvis man kom i en situation, hvor vi kunne have en finansiel platform, hvor vi kan dele information bankerne imellem«.

Men hvis vi virkelig skal tage fat om problemets rod med hvidvask, så skal vi have vores e-kroner, og det skal være baseret på blockchain, så hver eneste lille bøjet femøre er unik og dermed kan følges livet igennem.