Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Oksbøl: En flygtningelejr

Kommentarer til den bragte kronik i Jyllands-Posten d. 30/10 2014 "Oksbøl: Koncentrationslejr, fangelejr eller flygtningelejr?"

Ernst Bartram, Kvædevej 30, Højbjerg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

En kommentar til Jens Morten Hansen, der skrev indlægget ”Oksbøl: Koncentrationslejr, fangelejr eller flygtningelejr?” i JP 30/10. Når han udtaler sig med en skråsikkerhed og på baggrund af misforståede andenhåndsoplysninger, bliver jeg nødt til at tage til genmæle.

Som aktiv frihedskæmper måtte jeg flygte til Sverige i oktober 1943. Herfra blev jeg en del af Den Danske Brigade, der blev opbygget med henblik på at sættes ind mod de tyske styrker. Efter krigen indgik Den Danske Brigade i en række forskellige opgaver i forbindelse med de tyske troppers overgivelse og håndtering af de mange tyske flygtninge, der kom til Danmark. Umiddelbart efter krigen blev Den Danske Brigade som en af sine opgaver indsat i Oksbøl-lejren. Jeg indgik i 3. bataljon, 1. kompagni og kom via Esbjerg til Oksbøl-lejren som en del af bevogtningsstyrken.

Har misforstået situationen

Når JMH refererer til, at Den Danske Brigades opgave bestod i at agere fangevogter, har han totalt misforstået situationen og mangler en klar fornemmelse for de faktiske forhold. De tyskere, der havde fundet vej til Danmark i krigens afsluttende måneder og umiddelbart efter, var mennesker, der flygtede fra sult, bomber og fremrykkende hære. Mod øst rykkede de russiske tropper frem, mod vest de engelske og amerikanske. De store tyske byer var udbombede, den tyske befolkning manglede basale fornødenheder som vand, mad og tag over hovedet. Så når disse tyske flygtninge blev samlet i bl.a. Oksbøl-lejren, havde de absolut ingen intentioner om at flygte. De havde ingen steder at flygte til. Og i Oksbøl-lejren fandtes et udmærket hospital, mad, vand og husly. Flygtningene var i sikkerhed.

Når JMH videre skriver, at kvinder og mænd blev beordret ud for at fjerne landminer, bygger beskrivelsen på decideret misinformation. Det er rigtigt, at de tyske tropper ved krigens afslutning havde bygget forskellige forsvarsværker mod de allieredes fremrykning. Vi ser den dag i dag stadig bunkere ved den jyske vestkyst. De tyske tropper lagde også landminer i Skallingen. Disse landminer blev fjernet, men ikke af tilfældige kvinder og mænd. De engelske tropper pålagde derimod tyske marinesoldater at stå for oprydningen. Man skønnede sikkert, at de skulle rydde op efter sig. JMH beskriver endvidere, at hans far var interneret i Sverige. Ordet internering støder mig rigtig meget. Jeg er stadig svenskerne taknemmelig for, at jeg havde mulighed for at bringe mig i sikkerhed fra Gestapo under krigen. Jeg fik arbejde som skovarbejder, blev indrulleret i Den Danske Brigade og var og følte mig på ingen måde interneret. Det havde din far heller ingen grund til.