Ondskaben i mennesket
ENGANG imellem dukker det spørgsmål op, hvor en præst blev spurgt: »Hvordan kan du dog tro på en god og kærlig Gud, når der findes så meget ondt i verden?«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Dertil er der blot at sige, at det ikke er Gud, der er ansvarlig for alt det onde i verden, men derimod os mennesker. For det er jo tankevækkende, at det mest ondskabsfulde levende væsen, der findes på denne jord, er mennesket, tænk blot på udryddelsen af seks millioner jøder eller terrorangrebet på World Trade Center, og så dog alligevel er vi mennesker kronen på Guds skaberværk. Hvordan kan det nu lige hænge sammen?
Da Gud i tidernes morgen skabte mennesket i sit billede, da burde mennesket være fyldt af glæde og taknemlighed over for sin skaber og livet, men mennesket var ikke tilfreds, og det er vi stadigvæk ikke den dag i dag.
Menneskene ville have mere, nemlig den samme magt, viden og indsigt som Gud har, og når menneskene vil have det, så ender det uvægerligt i magtbegær, og magtbegæret har i hvert fald altid én følgesvend, nemlig Den Onde.
Derved kom det onde og ondskaben ind i verden, og da der ikke findes nogen som helst form for ondskab i Gud og hans rige, så faldt mennesket fra Gud, og dermed kom ikke blot døden, men også al sygdom, fattigdom, nød og elendighed, krig og ufred ind i verden.
Så alt det onde, der findes i verden, det var og er altså ikke Gud, der er skyld i det, men derimod os syndige mennesker, så jo, der er rigtig meget, der skal tilgives på denne jord, og det blev det da også i sin tid på Golgata, da menneskene korsfæstede Guds søn. For tilgivelse udspringer af kærlighed, og kærlighed kommer fra Gud.