Det er aldrig børnenes skyld
Hvem har skylden for folkeskolens trivselsproblemer? Er "det nye børnesyn" skurken, eller er vi mon alle skyldige? Står det, der engang blev kaldt verdens bedste folkeskole, til at redde?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg læste for nylig Maja Rømers debatindlæg i Jyllands-Posten. Jeg er en ældgammel lærer, og jeg genkender mange af hendes frustrationer og betragtninger fra andre lærere, men føler også et vældigt behov for at kommentere disse.
Min baggrund for at blande mig er næsten 40 års erfaring som underviser, heraf de 30 år i folkeskolen og 25 år på samme skole. I dag underviser jeg som pensionist privat og møder dagligt de børn og unge, som Maja taler om.
Jeg er vild med at undervise og har elsket alle årene i folkeskolen. Jeg har desuden med stor fornøjelse undervist gymnasieelever, voksne og unge på videregående uddannelser, og jeg forestiller mig, at jeg fortsætter med det, så længe jeg kan bidrage med min faglighed og mit engagement.
Maja taler om ”det nye børnesyn”, som af hende opfattes som en dyrkelse af individet på bekostning af fællesskabet, og om hvordan det har ført til, at elever i dag mangler evnen til fordybelse og ikke besidder en dyd som vedholdenhed. Maja giver et indtryk af, at problemerne i skolen kan forklares som en kamp om, hvorvidt eleverne skal indordne sig skolens autoritet, eller om skolen skal tilpasse sig den enkelte elevs aktuelle behov og impulser.
Jeg har i mine 30 år som klasselærer haft det store privilegium som oftest at have fulgt eleverne fra 1. til og med 9. klasse. Dette privilegium kan helt sikkert forklare en stor del af min begejstring for lærergerningen, hvor hver dag har budt på udfordringer, oplevelser og sjov i fantastiske fællesskaber med så mange dejlige elever, hvoraf en del heldigvis stadig er mine venner.