Kære klimaaktivister: Tag jer sammen – der er ingen, der gider jeres forkælede aktioner
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Efter kongens nytårstale valgte klimaaktivister at sætte civil ulydighed og et grimt banner over respekten for kongehusets autoritet og de traditioner, som samler familier i danske tv-stuer.
Klimaaktivisterne bør tage sig sammen og stoppe med at opføre sig som forkælede møgunger.
Vi har set det gang på gang: klimaaktivister, der på ulovlig vis tvinger sig til opmærksomhed for at komme ud med et politisk budskab.
Om det er ved at sætte sig ned foran biltrafikken og blokere for, at lægen, skolelæreren eller helt almindelige mennesker kan nå på arbejde – eller om det er ved at lime sig selv fast til stolpen på et fodboldstadion.
Jeg tror simpelthen ikke, at det hjælper verdens buldrende klimakrise, at lægen ikke kan nå at operere endnu en patient på de lange ventelister.
Jeg tror heller ikke, at det hjælper fremtidens kommende generationer, at skolelæreren ikke kan nå på arbejde for at undervise i dansk, når flere og flere børn ikke lærer at læse og skrive ordentligt i folkeskolen.
Og jeg tror heller ikke, at det hjælper verdens mest CO2-udledende lande, at man nytårsaften ødelægger alle danske familiers traditioner med at se kongen holde sin nytårstale.
Derfor gør det her mig utrolig frustreret og ærligt talt skuffet.
Som en, der selv netop har været opstillet som ung kandidat til kommunalvalget her i november, irriterer det mig voldsomt, at andre unge mennesker på samme alder kan få taletid, opmærksomhed og deres politiske budskab ud over rampen på denne måde.
Når man selv har delt 10.000 flyers i postkasser, skrevet utallige debatindlæg og stået på det lokale torv hver eneste lørdag – samtidig med at man er underlagt et forbud mod politisk betalt annoncering på sociale medier for overhovedet at kunne gøre opmærksom på sig selv – ja, så bliver man mere end en anelse irriteret.
Skulle jeg også, fordi jeg kommer fra Liberal Alliance, lime mig selv fast til døren foran Skatteministeriet, fordi jeg synes, det er urimeligt, vi betaler nogle af verdens højeste skatter?
Skulle jeg også bryde ind i Erhvervsministeriet, tænde for ministeriets computere og finde alt bøvlet bureaukrati for alle vores virksomheder og slette det, fordi jeg er uenig?
Og skulle jeg også, fordi jeg mener, vi bør afskaffe registreringsafgiften, stille mig ud på motorvejen og blokere trafikken, indtil danskerne kan købe biler til rimelige priser?
Nej, selvfølgelig skulle jeg ikke gøre det.
Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvilken politisk holdning man har – om man enten er rød, blå eller grøn. Men man skal altid gøre brug af de demokratiske spilleregler, der er formet i vores danske samfund.
Danmark er nemlig bygget op på den måde, at vi respekterer det regelsæt, vores smukke demokrati er bygget op på.
Men hvis der nu alligevel skulle sidde en sød klimaaktivist og læse med, vil jeg rigtig gerne genopfriske dem for jer:
Stil op i politik, hvis du er uenig i noget. Skriv et debatindlæg, hvis du er uenig med noget. Stå nede på det lokale torv, hvis du er uenig i noget.
Men aldrig lim dig selv fast til en stolpe eller sætte dig foran trafikken og blokere andre menneskers hverdag. Og vigtigst af alt: Aldrig provoker kongens autoritet og familiernes traditioner på nytårsaften.
Det er den måde, vi i det danske samfund har indrettet os på, hvis man ønsker at få politisk indflydelse og gøre en reel faktisk forskel.
Og derfor bør klimaaktivisterne stoppe med at være nogle forkælede møgunger, der irriterer danskerne, men i stedet tage sig sammen og gøre en reel forskel.