Fortsæt til indhold
Debatindlæg

DSB: Vi presser ikke penge ud af folk

Kritikerne tager fejl, når de klandrer DSB for at være et miserabelt produkt. Tallene viser noget andet.

Niels-Otto FiskerKommunikationschef, DSB

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

I et læserbrev i JP hævder Stig Kalmo, at vi i DSB systematisk ignorerer passagerernes behov, udsteder kontrolafgifter for at presse penge ud af turister og i det hele taget ikke tilbyder en konkurrencedygtig transportløsning.

Det er ikke en beskrivelse, jeg kan genkende.

Sidste år kørte vores S-tog for andet år i træk med rekordhøj punktlighed; 96 af 100 kunder ankom til tiden.

Også vores kunder i fjern- og regionaltog oplevede sidste år et markant løft af punktligheden. Her kom 76,8 pct. af kunderne frem inden for tre minutter i forhold til køreplanen, og 92,5 pct. kom frem inden for 10 minutter i forhold til annonceret tid.

Vi vil gerne gøre det endnu bedre, men det er i europæisk perspektiv en fin punktlighed – og den er skabt, selvom vi i perioder har haft udfordringer med Banedanmarks omfattende arbejde med at opgradere jernbanen.

Jeg er enig med Stig Kalmo i, at det kan være svært at gennemskue billetsystemet på tværs af den kollektive trafik. Vi har gjort vores for at hjælpe kunderne med en enkel tjek ind-løsning i DSB’s app. Så får du automatisk en billet, der gælder på tværs af bus, tog og metro, til rejsekortpris. I appen kan du også købe pladsbilletter, få trafikinformation, og så får du ovenikøbet point til kaffe og snacks i DSB’s 7-Eleven-butikker.

Du kan også tjekke ind med Rejsekort som app. Jeg tror på, at det er godt for kunderne med valgmuligheder. Det vigtige er, at billetpriserne i de to apps er ens, og at der er fuld gennemsigtighed i priserne.

Lad mig én gang for alle slå fast, at vi i DSB ikke har en strategi om at presse penge ud af turister eller andre ved at udstede kontrolafgifter til rejsende fra Københavns Lufthavn, der har svært ved at manøvrere i det danske takstsystem, som Stig Kalmo skriver.

Hver dag hjælper mine kolleger rejsende med information ved DSB-billetautomaterne i lufthavnen, så de kan komme videre i god ro og orden.

Er alt perfekt? Nej, der er tidspunkter, hvor tog bliver forsinket eller aflyst. Vi prøver at hjælpe kunderne bedst muligt videre, når vi ikke kan levere den vare, som kunderne forventer, og vi arbejder hver dag på at gøre det lidt bedre.

Kunderne har kvitteret for vores samlede indsats ved at tage toget som sjældent set før. DSB har i de seneste år haft kundevækst på stort set alle områder.

For rejser over Storebælt satte vi sidste år kunderekord – aldrig har så mange købt en togrejse mellem landsdelene. Og i S-togene blev der taget omkring 112 millioner rejser; det er omkring 6 pct. flere end året før.

Med respekt for alle vores kunder, så tror jeg ikke, vi ville sætte passagerrekorder og have en solid vækst, hvis DSB, som Stig Kalmo skriver, er en katastrofe, der fortsætter med at vokse. DSB er en virksomhed med vækst.