Det er ikke de unge, der skal genstartes. Det er systemet
Vi befinder os i begyndelsen af et gigantisk bevidsthedsskifte – anført af de unge. Ikke fordi de gør oprør, men fordi de nægter at gøre som os. Og det er strengt nødvendigt for evolutionen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg spiste forleden frokost med fire unge mennesker. Det blev et af de mest lærerige måltider i mit liv. Ikke fordi de kunne forklare mig verdensøkonomien eller citere Arendt, men fordi de talte med en klarhed og ægthed, jeg sjældent møder i bestyrelseslokaler eller ledergrupper.
De talte ikke om titler, pensionsopsparing eller om at “blive til noget”. De talte om mening. Om frihed. Om frygten for at blive presset ind i et system, de ikke selv har været med til at designe.
Det er præcis dér, noget er ved at skifte.
Der findes stadig ledere, meningsdannere og debattører, der holder fast i det gamle paradigme: at arbejdet og titler skaber identitet. At autoritet opstår gennem position og anciennitet. At man kun bliver til noget ved at passe ind. De taler stadig med autoritet – men sjældent med nysgerrighed.
Og måske netop derfor har vi brug for nye stemmer. Stemmer, der ikke råber oppefra, men rækker ud i øjenhøjde. Stemmer, der ikke taler ned – men tør lytte opad. Stemmer, der ikke forsvarer det gamle – men inviterer det nye indenfor.
Det er ofte sådan: De, der selv blev presset ind i systemets form – og blev dikteret at bære det med stolthed – bliver dem, der vogter formen mest nidkært. Ikke af ond vilje. Men fordi det, de selv bar som byrde, nu er blevet det, de mener, andre også skal kunne bære. De lærte at overleve – ikke at leve.
Og så viderefører de mønsteret. Ikke for at gøre ondt, men for at finde ro. For at få fred fra deres egen uro, fra uvisheden, fra det smertefulde i ikke at vide, hvem man er uden ydre anerkendelse. Det bliver en psykologisk overlevelsesmekanisme forklædt som ”samfundssind”. Men hvad nu, hvis vi stoppede op? Hvad nu, hvis vi turde vende energien?
De unge, jeg mødte, er ikke dovne. De er ikke sarte. De er søgende. Og de tør stille det mest afgørende spørgsmål af alle: »Hvem er jeg?« – ikke bare: »Hvordan bliver jeg til noget?«
De vil gerne yde – men ikke for at få et guldur. De vil gerne tage ansvar – men for noget, der føles rigtigt. De nægter at spille med i et spil, hvor målet er at passe ind, frem for at stå frem.
Her kolliderer to bevidstheder: Den gamle, som tror, at arbejdet definerer mennesket. Og den nye, som ved, at mennesket først må kende sig selv – ellers brænder det ud.
Det, der kunne have været en glidende overgang, risikerer nu at blive en egentlig konflikt. For jo mere man taler ned til de unge, jo stærkere bliver deres modstand. Måske et oprør. Måske en bevidsthedsrevolution. Og vi skal tillade, at den kommer. For sådan har det altid været i menneskets historie: Noget må kollapse, før noget nyt og bedre kan blive født.
Denne gang er det ikke krig, men ord. Ikke kontrol, men resonans. Ikke hierarki, men ægte forbundethed.
Det er ikke hævn. Det er forløsning. Derfor handler det ikke om, at fortidens system skal give taletid til de unge. Det handler om, at fortidens ledere, meningsdannere og debattører skal give slip. Ikke som en strategisk manøvre, men som en overgivelse. For det gamle paradigme – bygget på kontrol, præstation og frygten for at tabe ansigt – har udtjent sin rolle. Det ved de unge. Spørgsmålet er, hvornår vi tør springe ud i det.
De ledere, der tør kollapse deres egen lederstil, som tør møde verden med sårbarhed, autenticitet og ægte nysgerrighed – det er dem, der vinder næste generations hjerter. Ikke gennem magt, men gennem resonans. Måske – bare måske – kan det gamle smelte væk i mødet med dem, der ikke vil spejle det, men transformere det i fællesskab. For de unge er ikke modstandere. De er budbringere af et nyt system.