Hvorfor er det mere acceptabelt, at mænd er barnløse?
Når mænd fravælger børn, mødes det med accept eller ligegyldighed; når kvinder gør det samme, bliver det en kampplads for had og gamle kønsnormer. Hvorfor?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I starten af oktober gik musikeren Sofie1998 i medierne og fortalte, at hun ikke ønsker at få børn.
Det, der fulgte, var en storm af online had og kritik. Kommentarer væltede ind; nogle kaldte hende egoistisk og ufølsom, mens andre mente, at hun bare ventede på, at den “biologiske klokke” ville tvinge hende på andre tanker. Enkelte gik så langt som at antyde, at hendes liv uden børn ville være tomt og værdiløst.
Det fik mig til at undre mig: Hvorfor er det så svært for mange at acceptere, når en kvinde vælger at være barnfri? Og hvorfor har jeg som mand aldrig oplevet den slags reaktioner, når jeg har sagt, at børn ikke er en del af mine planer?
Når jeg siger, at jeg ikke ønsker børn, mødes det typisk med et skuldertræk eller en bemærkning som, “det kan være, du ændrer mening”.
Kommentarerne er joviale, nogle gange krydret med lidt venligt drilleri, men der er aldrig nogen, der sætter spørgsmålstegn ved mit værd som menneske.
Det er svært at forestille sig, at nogen ville anklage mig for at være egoistisk eller mene, at mit liv er mindre værd, fordi jeg har fravalgt at få børn. Det skyldes måske, at mænds identitet og værdi sjældent er så tæt knyttet til forældreskab. Mænd er stadig i høj grad frie til at vælge, om de vil være fædre eller ej, uden at det får store sociale konsekvenser.
For kvinder ser det anderledes ud. Samfundet hænger stadig fast i en forestilling om, at kvindens primære rolle er at bære og opdrage børn. Det er, som om kvindens værdi er uløseligt forbundet med hendes evne og vilje til at reproducere. Når en kvinde bryder med denne forventning, opfattes det som en trussel mod normerne – og ofte som en personlig fornærmelse mod dem, der lever efter dem.
Det er ikke bare en debat om køn og forældreskab, men også om, hvordan vi forstår menneskelig værdi. Mange vil hævde, at vi lever i et moderne samfund med ligestilling og frihed til at vælge, men Sofie1998’s oplevelser viser noget andet.
Vi ser stadig kvinder gennem et filter af forældede forventninger, hvor deres valg bliver vurderet ud fra, hvordan de passer ind i den traditionelle forestilling om kvindelighed. Mænd har i langt højere grad friheden til at være individer først og alt det andet bagefter.
Hvis vi insisterer på, at kvinder skal være “alt” – karrieremennesker, mødre, partnere og sociale aktører – på samme tid, uden at mænd møder de samme forventninger, fastholder vi en ulige og uretfærdig diskurs. Det kræver mod at bryde med normerne og træffe valg, der går imod flertallets forventninger.
Det burde vi hylde, uanset om det handler om en kvinde, der vælger at leve uden børn, eller en mand, der gør det samme.
Vi bliver nødt til at ændre måden, vi ser på forældreskab – og på hinanden. Det kræver, at vi stopper med at måle mennesker ud fra gamle idealer og i stedet accepterer, at der er mange veje til et værdifuldt liv. Hendes valg er ikke en trussel mod nogen; det er en påmindelse om, at vi har brug for at give plads til forskellighed.
Først da kan vi sige, at vi er et samfund, der virkelig værdsætter friheden til at vælge.