Sundhedsdata skal støtte os – ikke styre os
Mange bruger deres devices til at overvåge eget velvære. Men hvor går grænsen mellem nyttig information og overdreven afhængighed af data?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Da jeg begyndte at tracke mine sundhedsdata for omkring fem år siden, var mit mål at få bedre indblik i mine søvnmønstre og min søvnkvalitet.
Jeg var midt i en travl periode med arbejde, hvor jeg ikke fik sovet nok, og det gik ud over min energi og mit humør. I dag, 6.693 kilometers løb senere og med et mål om at sove syv timer og 15 minutter hver nat, har jeg opbygget en god rutine, hvor mit smart watch fungerer som en støtte i hverdagen – et værktøj, der hjælper mig med at holde mig opmærksom på mit aktivitetsniveau og min søvn.
For nylig talte jeg med en journalist til et arrangement om sundhedsdata. Han sagde i spøg: »Kun mit ur ved, om jeg har sovet godt om natten.« Det grinte vi lidt af, men det fik mig til at tænke over, hvor nemt det er at overlade vurderingen af vores velbefindende til vores devices. Det er en faldgrube, vi skal passe på. Vi er jo selv i stand til at mærke, om vi er udhvilede, stressede eller har det godt.
Og netop denne evne til at lytte til kroppen må vi ikke glemme.
Sundhedsmonitorering har potentialet til at styrke os som individer – det kan give et mere præcist billede af vores fysiske tilstand og hjælpe os til at tage bedre valg. Det er især relevant i en travl hverdag, hvor arbejdet, familien og andre forpligtelser ofte gør det svært at prioritere sig selv.
Jeg har personligt erfaret, hvordan måling af søvn og træning kan være en øjenåbner, der motiverer til bedre vaner.
Men jeg har også lært, at der findes en grænse. For meget fokus på data kan føre til en slags præstationspres, hvor vi glemmer at lytte til kroppens egne signaler.
Samtidig er det værd at huske på, at data kun er en del af billedet. Teknologi kan fortælle os, om vi har sovet dårligt, men den kan ikke nødvendigvis forklare, hvorfor vi føler os trætte. Er det på grund af stress på arbejdet, ubalanceret kost, eller fordi vi mangler socialt samvær?
Det er her, vi skal finde balancen mellem objektive målinger og subjektive følelser, så vi kan opnå en helhedsorienteret tilgang til vores velvære.
I en verden fyldt med data og målinger er det let at lade sig styre af tal og algoritmer. Teknologi kan give os indsigt i vores kroppe og hjælpe os med at skabe bedre vaner, men det er vigtigt, at den ikke skaber en følelse af utilstrækkelighed. At være menneske indebærer naturlige op- og nedture, og sundhedsdata bør bruges som et værktøj til at forstå vores behov og fremme trivsel. Når vi accepterer, at vi ikke altid kan præstere optimalt, skaber vi plads til at lytte til os selv.
Når man har fundet et godt niveau for at tracke på sin kropsaktivitet og selv at mærke efter, hvordan man har det, så er det dér, hvor jeg for alvor mener, at man kan få maksimal glæde af at tracke sin sundhedsdata.
En sund tilgang til sundhedsmonitorering handler for mig om at integrere teknologiske indsigter med vores egen menneskelige dømmekraft. Det handler om at tage pauser fra konstant overvågning, lægge sit teknologiske hjælpemiddel fra sig og lytte til kroppen. Teknologien kan give os information, men vi er stadig dem, der har hænderne på rattet i vores eget liv.
Som forbrugere og skabere af teknologien er det vores ansvar at fremme forståelse for, at man en gang imellem gerne må lægge sine dingenoter væk og lytte til sin krop.