Norlys: Vi bidrager til en bæredygtig lokal udvikling
Kritik af Norlys er misforstået.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Erling Petersen rejser i et debatindlæg i JP 4/1 en i mine øjne misforstået kritik af Norlys’ vækstpulje.
Kritikken går på, at Norlys på tre år har sendt godt 175 mio. kr. tilbage til andelshaverne gennem vores lokale vækstpuljer. Det er penge, som vores andelshavere kan søge til initiativer, der kan være med til at udvikle deres lokalsamfund, eller realisere grønne initiativer.
Det er klart, at den enkelte andelshaver måske ikke direkte får glæde af det enkelte projekt, der støttes, men det samme kan siges om vores massive investeringer i at opbygge en national ladeinfrastruktur, udbygge elnettet eller udrulle fibernet. Jeg er dog sikker på, at begge dele er med til at fremtidssikre samfundet helt ude lokalt mellem vores andelshavere. At investere i energirenovering af klubhuse eller etablering af aktivitetsparker i naturen kan måske virke fjernt fra Norlys’ kerneopgaver, men en af vores kerneværdier er at tage ansvar for mere end os selv, og derfor investerer vi også i et bæredygtigt fællesskab.
Norlys’ vækstpulje er om noget et demokratisk organ. Det er vores 671 medlemmer i repræsentantskabet, der udpeger de 24 repræsentantskabsmedlemmer, der skal bestyre de regionale vækstpuljer og altså beslutter, hvad de i alt 50 mio. kr., vækstpuljen årligt råder over, skal bruges til. Det er også repræsentantskabet, der vedtager, hvor mange penge der skal afsættes til vækstpuljen, og der kan jeg blot konstatere, at de nuværende 50 mio. kr. årligt blev vedtaget med et overvældende flertal på 95 pct. Derfor er der fuld gennemsigtighed for Norlys’ andelshavere, hvis interesser repræsenteres gennem repræsentantskabet.
Norlys har en forpligtelse til at sikre, at vores andelshaveres midler forvaltes ansvarligt, og det strækker sig også til initiativer, der går ud over blot at levere strøm og internet. At støtte lokalsamfund og investere i grønne tiltag er ikke bare at lege julemand; det er at investere i en fremtid, der gavner alle andelshavere og samfundet som helhed.