Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Norlys leger julemand for mine penge

Norlys bruger andelshavernes penge til andet en billig strøm.

Erling PetersenCivilingeniør

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Norlys leger julemand for mine penge.

27/12/2023 har Norlys udsendt en pressemeddelelse, hvor det oplyser, at det har sendt 175 mio. kr. tilbage til andelshaverne. Det er nu ikke korrekt. Det fremgår af pressemeddelelsen, at pengene er gået til mere end 2.000 initiativer til støtte for »lokale fællesskaber og grønne initiativer«. Blandt andet energirenovering af klubhuse, aktivitetsparker i naturen, nye montre til Tollundmanden og petanquebaner i Tinglev. Andelshaverne i Norlys får vel mulighed for at bruge petanquebanerne, men at sige, at pengene sendes tilbage til andelshaverne, er vel lidt af en stramning. Det er andelshavernes penge, der er brugt til det, og jeg er ikke sikker på, at andelshaverne synes, at det var det, som deres penge skulle bruges til.

Norlys er et selskab, som skal distribuere el, og det fremgår af elforsyningsloven, at selskabets eneste formål er at levere billig strøm. Nogle petanquebaner i Tinglev gør ikke strømmen billigere, men dyrere. Norlys er et andelsselskab, som ejes af alle ca. 700.000 elforbrugere i Norlys’ forsyningsområde. Norlys er et monopolselskab. Andelshaverne er stavnsbundne til selskabet, da de ikke kan få strøm fra andre end Norlys. De har bare at betale den regning, de modtager, uanset hvad deres penge bliver brugt til. Direktør og formand har oplyst, at det er godkendt af selskabets repræsentantskab. Det kan nu diskuteres. Det har aldrig været til afstemning. Selskabets ledelse har mundtligt orienteret repræsentantskabet om, hvad selskabet agter at gøre, og da der ikke har været tilstrækkeligt mange, der har rejst sig op og protesteret, anser ledelsen det for godkendt. Men det er det ikke.

Formeldt er Norlys demokratisk opbygget som de fleste større andelsselskaber. Det er forbrugerne, der som andelshavere ejer selskabet. Andelshaverne vælger så et repræsentantskab, som vælger en bestyrelse, som vælger en direktion. På papiret ser alt godt ud. Det er det bare ikke i praksis. De færreste andelshavere ved, at de kan være med til at vælge repræsentantskabet, og de fleste af repræsentantskabets medlemmerne kender ikke dem, som de vælger til bestyrelsen. Derfor er der ret tilfældigt, hvem der sidder i både repræsentantskabet og bestyrelsen. Derfor har Norlys en meget svag bestyrelse og en meget stærk direktion – med de følger, det har.

Men jeg forstår da godt, at ledelsen synes, at det er sjovt at lege julemand for andres penge.